Η πράξη που περιγράφει ο
τίτλος συνήθως παραπέμπει στον Πόντιο Πιλάτο και την αποποίηση των ευθυνών που
συμβολίζει. Στα πλαίσια της παγκόσμιας επιδημίας που περνούμε αυτές τις μέρες
το πλύσιμο των χεριών δεν είναι απλά συμβολικό, αλλά ουσιαστικό μέρος της
προσωπικής συμβολής του καθενός στην συλλογική άμυνα απέναντι στον αόρατο
αντίπαλο. Σήμερα το θεωρούμε φυσιολογικό, αλλά δεν ήταν πάντα αυτονόητο. Με
αφορμή την επιδημία η εφημερίδα Guardianανασκοπεί
την πρακτική αυτή και μας θυμίζει πρόσωπα και γεγονότα από την ιστορία
της ιατρικής που άλλαξαν ριζικά την έκβαση των νόσων. Μπορεί η αφήγηση να είναι
κάπως μακάβρια, αλλά το μήνυμά της τελικά αποδείχθηκε σωτήριο.
Πρωτοπόρος στον τομέα αυτό ήταν ο Ούγγρος χειρουργός Ignaz Semmelweis που εργαζόταν στη Βιέννη τη
δεκαετία του 1840. Την εποχή εκείνη ο επιλόχειος πυρετός, μια βαριά λοίμωξη που
συνόδευε τον τοκετό, ήταν μεγάλη αιτία θνησιμότητας στις νέες μητέρες. Ο Semmelweis παρατήρησε ότι στο μαιευτικό
τμήμα που οι τοκετοί γίνονταν από μαίες οι θάνατοι των μητέρων ήταν πολύ
λιγότεροι απ’ ό,τι στο τμήμα που οι τοκετοί γίνονταν από γιατρούς. Έσπασε το
κεφάλι του να βρει την αιτία, και κατέληξε σε μια ιδέα. Οι γιατροί συχνά
πήγαιναν από το νεκροτομείο, όπου έκαναν νεκροτομές σε πτώματα για να βρουν την
αιτία θανάτου, στο τμήμα τοκετών, όπου ξεγεννούσαν γυναίκες, χωρίς να πλένουν
τα χέρια τους. Ένας νέος γιατρός κόπηκε με νυστέρι στη διάρκεια μιας
νεκροτομής, στη συνέχεια ανέπτυξε τον επίφοβο επιλόχειο πυρετό και πέθανε. Με την αφορμή αυτή ο Semmelweis έκανε τη σκέψη ότι ίσως
κάποιο ‘μίασμα’ (αυτόν τον όρο χρησιμοποιούσαν πριν από την ανακάλυψη των
μικροβίων) από τους νεκρούς ιστούς του πτώματος ήταν υπεύθυνο για τις μολύνσεις
εκείνες. Για να ελέγξει την υπόθεση αυτή ζήτησε από τους γιατρούς να πλένουν τα
χέρια και τα εργαλεία τους με διάλυμα χλωρίου ανάμεσα στις ιατρικές πράξεις. Η
θνησιμότητα στο τμήμα τοκετών έπεσε από 18% στο 1% με την εφαρμογή της
πρακτικής αυτής.
Παρά την θεαματική αυτή επιτυχία, οι γιατροί της εποχής, που γενικά προέρχονταν
από την ανώτερη κοινωνική τάξη, αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό και εχθρότητα την
εισήγηση του Semmelweis για
γενική χρήση του μέτρου. Ήταν περίπου σαν να τους έλεγε ότι «Ξέρετε, οι γυναίκες
πεθαίνουν επειδή τα χέρια σας είναι βρώμικα». Μια τέτοια προσβολή δεν μπορούσαν
εύκολα να αποδεχθούν οι σοφές κεφαλές. Ο Semmelweis έχασε τη θέση του, έπαθε
κατάθλιψη και πέθανε σε ψυχιατρείο σε ηλικία 47 ετών. Με θεολογική ορολογία,
στο ‘συναξάρι’ της Ιατρικής κατατάσσεται μεταξύ των ‘ομολογητών αγίων’.
Η
μετέπειτα ανακάλυψη των μικροβίων και της σημασίας της απολύμανσης και των
άσηπτων τεχνικών και των αντιβιοτικών και όλων των άλλων μέσων που διαθέτουμε
σήμερα για την πρόληψη των λοιμώξεων δεν ακυρώνει την αξία και τη σημασία του
πλυσίματος των χειρών ως πρώτης γραμμής αμυντικού μέσου για την παρεμπόδιση της
διασποράς. Αν μέχρι τώρα το αγνοούσαμε ή το θεωρούσαμε ως υπερβολή και
ψυχολογικό ‘καταναγκασμό’, σήμερα το ξαναβάζουμε στην καθημερινή μας ζωή.
Ανάβουμε με τον τρόπο αυτό ένα μικρό ‘κεράκι’ στον Ignaz Semmelweis. Χιλιάδες ασθενείς, και
βέβαια όχι μόνο νέες μητέρες, του χρωστούν τη ζωή τους.
3 σχόλια:
Θαυμασιο τὸ κείμενό Σας, Γιατρέ μου, Σᾶς εὐχαριστοῦμε π.κ
Όταν λες καυτή αλήθεια, σε βγάζουν από το παιχνίδι άμεσα, εξευτελιστικά. Τον τρέλαναν τον άνθρωπο. Ας κάνουμε τα Θεία - που τώρα δεν μπορούμε σε ναούς, ας κάνουμε και τα ανθρώπινα όσο μπορούμε μέσα κι έξω από το σπίτι. Για υπόλοιπα παρόμοια και άλλα, το Σάββατο. Κάτι δημοσίευσα και θα βγει τότε.
Συγκινεί η ιστορία του θαυμάσιου αυτού ανθρώπου. Από την πρωτότυπη εργασία του σώζεται σήμερα μόνο μια ευρεία περίληψη. Αυτό δεν μειώνει στο ελάχιστο την αξία της.
Με αφορμή το ότι η επιδημία Covid-19 πλήττει περισσότερο τους άνδρες, ας θυμηθούμε την μελέτη του Ούγγρου γιατρού: Οι μαίες (γυναίκες) πρόσεχαν περισσότερο από τους άνδρες γιατρούς και φοιτητές την προσωπική τους υγιεινή! Χωρίς να θέλω να παραβλέψω και τους άλλους παράγοντες που μπορεί να σχετίζονται με το φύλο, φοβάμαι πως οι αρσενικοί έχουμε γενικά πιο ανεύθυνη και επικίνδυνη συμπεριφορά και συνήθειες σε σχέση με το λεγόμενο "αδύναμο" φύλο. Και συχνά το πληρώνουμε.
Δημοσίευση σχολίου