Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020

Ένσταση

 Οι αναγνώστες της σελίδας ξέρουν ότι από ιατρικής πλευράς έχω εκφρασθεί υπέρ του εμβολίου. Ωστόσο η εξέλιξη της ιστορίας του κορωνοϊού από την αρχή της είναι και μια άσκηση ισορροπίας ανάμεσα στη δημόσια υγεία και τις ατομικές και κοινωνικές ελευθερίες και δικαιώματα. Η προστασία της μίας έγινε με περικοπές και αναστολές των άλλων. Αυτό βέβαια δεν είναι άγνωστο: όχι μόνο στην ιατρική αλλά και στη λήψη κάθε είδους αποφάσεων, λειτουργεί μια ζυγαριά μεταξύ προσδοκώμενης ωφέλειας και βλάβης, μεταξύ ευεργετικών δράσεων και πιθανών παρενεργειών από φάρμακα και επεμβάσεις, μεταξύ αναγκαίων θυσιών και ανωτέρων επιδιώξεων. Μια ακόμη έκφανση τέτοιας ισορροπίας διαφαίνεται με την έναρξη των εμβολιασμών.
     Ακούμε λοιπόν για ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού: καθένας που θα εμβολιάζεται θα είναι καταγεγραμμένος και θα μπορεί να το αποδείξει μέσω του συστήματος. Αυτό από μόνο του δεν είναι μεμπτό, και ισοδυναμεί με την καταγραφή κάθε ιατρικής πράξης ή συνταγής στα μητρώα των νοσοκομείων και των κλινικών μας, για καθαρά στατιστικούς λόγους. Εκεί που τα πράγματα θα στραβώσουν θα είναι αν η πιστοποίηση του εμβολιασμού χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο διάκρισης εναντίον κάποιων ή ως διαβατήριο για πρόσβαση σε υπηρεσίες (π.χ. εστιατόρια, αεροπλάνα κτλ.). Ήδη η Ισπανία δήλωσε ότι η λίστα των εμβολιασμένων θα είναι διαθέσιμη στις άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά όχι σε εργοδότες ή άλλους φορείς. Πώς μπορεί να το κατοχυρώσει;
     Το αν κάνει κάποιος εμβόλιο ή όχι είναι προσωπικό του στοιχείο (ανάλογο με το τι ψηφίζει), υπάγεται στο ιατρικό απόρρητο και συνεπώς θα το αποκαλύψει, αν χρειασθεί, στον τυχόντα θεράποντα ιατρό του υπό εχεμύθεια, και σε κανέναν άλλο. Όσο κι αν η εμβολιαστική εκστρατεία αρχίζει με τις κάμερες της επικαιρότητας στραμμένες σε προέδρους, υπουργούς, γραμματείς και άλλα πρόσωπα της δημοσιότητος, ο εμβολιασμός του καθενός μας είναι προσωπική υπόθεση και δεν επιτρέπεται να μετατραπεί σε μια ιδιαίτερη μορφή ‘ρατσισμού’ των μεν έναντι των δε. Αυτή είναι η παχιά κόκκινη γραμμή, τυχόν υπέρβαση της οποίας θα δικαιώνει τις θεωρίες συνωμοσίας και μόνο αρνητικές υπηρεσίες θα προσφέρει στο όλο εγχείρημα.


3 σχόλια:

Απόστολος-Γεώργιος Ι. Σοφός είπε...

Από την ώρα που ο εμβολιασμός δεν είναι υποχρεωτικός δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί εναντίον του μη εμβολιασμένου. Αλλά εγείρεται και άλλο ερώτημα; Έχει δικαίωμα κάποιος να μην εμβολιάζεται και να εκθέτει άλλους σε κίνδυνο λόγω της εργασιακής του ιδιότητας (π.χ. υγειονομικός, εργαζόμενος στην εστίαση, στον τουρισμό κλπ). Αν και οπαδός της πειθούς και όχι του καταναγκασμού, έχω την απορία...

Unknown είπε...

Αν η γενικευμένη -και αδικαιολόγητη επιστημονικά- άρνηση εμβολιασμού κρατήσει τις κοινωνίες σε αφόρητο περιορισμό, δεν πρέπει αυτές να σχεδιάσουν την άμυνά τους; Σταυρούλα Κουμενίδου

Α. Παπαγιάννης είπε...

Φανταζόμουν ότι θα άνοιγα "ασκό του Αιόλου" με την ανάρτηση. Σίγουρα το θέμα θα μπορούσε να απασχολήσει νομικούς, φιλοσόφους, γιατρούς, πολιτικούς και θεολόγους εις τον αιώνα, χωρίς να λάβει ικανοποιητική απάντηση. Νομίζω ότι, όπως σε πολλά θέματα της καθημερινής ζωής, αυτή θα δοθεί από την πράξη. Αν στην πορεία των πραγμάτων ο εμβολιασμός φανεί αποτελεσματικός για την περιστολή της πανδημίας, οι περιορισμοί θα αρθούν. Την αντίθετη περίπτωση δεν θέλω να τη σκέφτομαι...
Καλή χρονιά!