- Η ρήση της ημέρας: «Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς την Ελλάδα είναι Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς πιστοποιητικό γέννησης» (Ζισκάρ ντ’ Εσταίν).
- Η είδηση της ημέρας (για τους αγγλοτραφείς): η (παραδοσιακά Εργατική) εφημερίδα Guardian ανακοίνωσε ότι στηρίζει πλέον τον υποψήφιο των Φιλελευθέρων Δημοκρατών Nick Clegg (βλέπε ΕΔΩ). Ποιος λέει ότι τίποτε δεν αλλάζει στον κόσμο;
- Η σημερινή μέρα, όπως άκουσα στο ραδιόφωνο, ήταν κατά της σωματικής τιμωρίας των παιδιών. Υποστηρίζεται σθεναρά από όλους εκείνους που ΔΕΝ έφαγαν το απαραίτητο ξύλο από γονείς και δασκάλους στην ηλικία που αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στο χτίσιμο του χαρακτήρα τους--τις συνέπειες τις βλέπουμε γύρω μας.
Δεν χρειάζονται πολλά λόγια για να πεις κάτι, αρκεί να έχουν την κατάλληλη έμφαση
Παρασκευή 30 Απριλίου 2010
Σημερινά
Πέμπτη 29 Απριλίου 2010
Αν η Ελλάδα ήταν μαγαζί...
"Έχουμε ένα μαγαζί γωνία. Ευάερο, ευήλιο και σε κεντρικό δρόμο. Έτσι τουλάχιστον θέλουμε να φανταζόμαστε την Ελλάδα. Ας θεωρήσουμε ότι αυτό το μαγαζί πραγματικά είναι ο ομφαλός του εμπορικού κέντρου. Αυτό το μαγαζί όμως έχει πολλά προβλήματα. Κατ’ αρχήν χρωστά τον τζίρο που θα κάνει τους επόμενους 14 μήνες. Προσοχή! Όχι τα κέρδη, αλλά όσα θα μπουν στο ταμείο τον επόμενο (και κάτι μήνες) χρόνο. Αυτό λέγεται στη γλώσσα των οικονομολόγων δημόσιο χρέος.
Δεύτερον: αυτό το μαγαζί είχε πέρυσι ζημίες 14% επί του τζίρου του. Προβλέπεται ότι ούτε φέτος θα έχει κέρδη, αλλά αν συμμαζέψει λίγο τα έξοδα θα έχει μόνο 8% επί του τζίρου του ζημίες. Αυτό στη γλώσσα των οικονομολόγων λέγεται δημοσιονομικό έλλειμμα και φορτώνει το προηγούμενο χρέος. Του χρόνου, δηλαδή, θα χρωστά τον τζίρο των 15 επόμενων μηνών.
Τρίτον: στα ράφια του δεν έχει πολλά δικά του προϊόντα, αλλά τα περισσότερα τα παίρνει από γειτονικά μαγαζιά. Κάτι δίνει και σ’ αυτά τα μαγαζιά, αλλά το πάρε-δώσε είναι περίπου δέκα προς οκτώ. Δέκα παίρνει οκτώ δίνει. Αυτό είναι το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Επειδή τα μηχανήματα παραγωγής είναι παλιά, η οργάνωσή του σε προβιομηχανικά επίπεδα κ.λπ. τα παραγόμενα προϊόντα του είναι ακριβά και χαλάνε γρήγορα. Αυτό είναι το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας.
Σε αυτό το μαγαζί πέντε βρίσκονται στη γραμμή παραγωγής και δέκα στο λογιστήριο. Κάποιοι του λογιστηρίου έχουν μόνιμη και αμετακίνητη θέση, οπότε, έχει δεν έχει πωλήσεις το μαγαζί, αυτοί παίρνουν τον μισθό τους. Έτσι η μόνη ευελιξία που υπάρχει στην επιχείρηση είναι να απολύονται αυτοί που βρίσκονται στη γραμμή παραγωγής και οι οποίοι παίρνουν τα λιγότερα.
Το μαγαζί είναι συνεταιρικό και κάθε συνεταίρος που το διοικεί κάτι παίρνει από το ταμείο και κάποια ανίψια διορίζει στο λογιστήριο. Όσο όμως περισσότεροι διορίζονται στο λογιστήριο, τόσα λιγότερα χρήματα μένουν για τη γραμμή παραγωγής, για αντικατάσταση μηχανημάτων, για προσλήψεις εργατών κ.λπ. με αποτέλεσμα να παράγονται ακόμη λιγότερα προϊόντα και όσα παράγονται να γίνονται πιο ακριβά.
Εκτός αυτού, υπάρχουν κάποιοι ελάχιστοι του μαγαζιού που ανήκουν σε μια περίεργη θρησκευτική σέχτα. Αυτή θεωρεί το εμπόριο αμαρτία. Οι θρησκόληπτοι δεν περιορίζονται να κάνουν τη «θεία λειτουργία τους», αλλά κάθε λίγο και λιγάκι μπλοκάρουν την είσοδο για να μην αφήσουν τους πελάτες να αμαρτήσουν.
Όπως είναι φυσικό, αυτό το μαγαζί δεν βγαίνει. Οι τράπεζες που το δανειοδοτούσαν είναι επιφυλακτικές. Κοιτούν τα νούμερα στους ισολογισμούς, βλέπουν και τα «νούμερα» που μπλοκάρουν την πόρτα, και υποψιάζονται πως η επιχείρηση πάει για φούντο και θα χάσουν τα λεφτά τους. Κάποιοι γείτονες προσφέρονται να βοηθήσουν για να μη βγάλει κακό όνομα η περιοχή και υπάρχει ένα κοινό εγγυητικό ταμείο για ώρα ανάγκης, αλλά για να βάλουν το χέρι στην τσέπη ζητούν να αλλάξει εκτός από τη βιτρίνα και ο τρόπος λειτουργίας του μαγαζιού. Αυτό δημιούργησε αναταραχή στο μαγαζί -κυρίως στο λογιστήριο- και κάποιος είχε τη φαεινή ιδέα: να κάνουμε δημοψήφισμα αν θα πάρουμε τα λεφτά τους. Η συζήτηση συνεχίζεται."
Τετάρτη 28 Απριλίου 2010
Το καλειδοσκόπιο της κρίσης
ΥΓ. Για μια πιο εστιασμένη ελληνική προσέγγιση στην κρίση διαβάστε το κείμενο του Μίκη Θεοδωράκη ΕΔΩ.
Σάββατο 24 Απριλίου 2010
«Σκάσε και κολύμπα!»
Παρασκευή 23 Απριλίου 2010
Το κρυφό καμάρι έγινε τούμπανο
Για να παραφράσουμε το γνωστό καβαφικό ερώτημα:
που έρχονται να μας προσφέρουν κάποια λύση;»
Πέμπτη 22 Απριλίου 2010
Μονόδρομος
[Σημ. Η γελοιογραφία του Πετρουλάκη από τη σημερινή Καθημερινή]
Ελεύθεροι σκλάβοι
Σημ. Δανείσθηκα τον τίτλο του σημειώματος από το πρώτο τεύχος του ‘Μικρού Ήρωα’. Ευτυχώς τον είχα γνωρίσει πριν από εκείνη την Παρασκευή του ’67.
Τετάρτη 21 Απριλίου 2010
Ηφαίστειο
ΣΗΜ. Δείτε στη σελίδα αυτή πραγματικά εντυπωσιακές εικόνες από το Ισλανδικό ηφαίστειο.
Τρίτη 20 Απριλίου 2010
Η λογική της κινητής τηλεφωνίας
Δευτέρα 19 Απριλίου 2010
Δελφίνια
Παρασκευή 16 Απριλίου 2010
Η γλώσσα του lifestyle
Haute couture shopping - glamorous - clubbing - στιλάτος - ντιζάιν - μίνιμαλ - cool - brands - must - water sports - rich and famous - τζαζ καταστάσεις - high class προορισμοί - VIP παρέες - spots - live - meeting point - spa και beauté - in fashion τόπος - ελληνική nouvelle cuisine - απόλυτο trend - κλάμπερ - all time αξία - wannabe models - φαν - guest εμφανίσεις - free style σαββατοκύριακο - comme il faut συμπεριφορές.
Τετάρτη 14 Απριλίου 2010
Οικονομία και φιλοσοφία
Πρόστιμο σε υπουργό
Ο υπουργός Γεωργίας της Κροατίας Πέταρ Τσομπάνκοβιτς πλήρωσε πρόστιμο 100 κούνα (13,74 ευρώ) διότι κάπνισε σε επιχειρηματικό συνέδριο... Ο Τσομπάνκοβιτς φωτογραφήθηκε να καπνίζει στην διάρκεια συνάντησής του με τοπικό παρασκευαστή γλυκών μερικές ημέρες μετά την επιβολή ιδιαίτερα αυστηρών περιορισμών για το κάπνισμα σε κλειστούς χώρους.
«Ζητώ συγγνώμη από τους πολίτες της Κροατίας για το ότι παραβίασα το νόμο», είπε ο υπουργός στους δημοσιογράφους. «Θα προσπαθήσω να ελέγχω τον εαυτό μου ώστε να μην αφήσω να ξανασυμβεί κάτι τέτοιο».
Δεν έχει σημασία το ύψος του προστίμου. Πολύ πιο σημαντικός είναι ο συμβολισμός, καθώς και η 'ανάγκη' που ένιωσε ο εν λόγω υπουργός να ζητήσει συγγνώμη από τους πολίτες, κάτι που οι πολιτικοί γενικά δεν κάνουν για πολύ πιο σοβαρά θέματα.
Ακούει κανείς;
Στον δάσκαλό μας με αγάπη
"Ο Γαβριήλ Καράμπελας ήταν ένας από τους χιλιάδες καθηγητές μέσης εκπαίδευσης. Ήξερε πως στην ώρα του μαθήματος «κάθε στιγμή είναι πολύτιμη». Θεωρούσε ήττα τα αφηρημένα βλέμματα, αδιαφορούσε για την αντιγραφή. Σεβόταν κάθε προσπάθεια, ήταν αμείλικτος με τη σπατάλη χρόνου και ταλέντου. Πίστευε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δημιουργεί κίνητρα στους μαθητές, που τους δίνει τη δυνατότητα να αντλούν την πληροφορία μόνοι τους. Ανήκει στους ανθρώπους που δεν «αποχαιρετάς», γιατί κατοικούν μέσα σου, σταθερά και αμετάκλητα".
Δεν νομίζω ότι υπάρχει καλύτερο αποδεικτικό της προσφοράς ενός εκπαιδευτικού από τον τρόπο με τον οποίο τον μνημονεύουν οι παλαιοί μαθητές του. Άξιοι πραγματικά εκείνοι οι δάσκαλοι που άφησαν τη σφραγίδα τους στις ψυχές των μαθητών τους. Αλλά και καλότυχοι οι μαθητές που δέχτηκαν τέτοιες σφραγίδες από δασκάλους τους.
Δευτέρα 12 Απριλίου 2010
Εθνικά οράματα (και θάματα;)
Ο πρώτος: «Δεν βλέπεις; Αγγαρεία πάλι!»
Ο δεύτερος: «Βγάζω το ψωμί των παιδιών μου».
Ο τρίτος: «Χτίζω μια εκκλησία!»
Η διαφορά νοοτροπίας που εκφράζουν, με παραβολικό τρόπο, οι τρεις απαντήσεις μπορεί ίσως να μας δώσει μια ιδέα για το τί λείπει από την κοινωνία μας σήμερα. Όταν π.χ. αναπαράγουμε, με τη μορφή λεκτικού στερεοτύπου, την εικόνα του Δημόσιου Υπαλλήλου ως κάποιου που πληρώνεται για να μετράει τις ώρες μέχρι να γυρίσει στο σπίτι, τότε καλλιεργούμε θέλοντας και μη μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία: ο υπάλληλος καταντάει να γίνεται τέτοιος που τον περιγράφουμε. Αν δεν εμπνεόμαστε, καθένας στον χώρο της προσωπικής του λειτουργίας (= έργο λαού), από το αίσθημα της προσφοράς υπηρεσίας στους άλλους ή σε έναν απώτερο σκοπό (π.χ. γενική ευημερία--που δεν είναι συνώνυμη με την καλοπέραση!), τότε κάθε εργασία γίνεται αγγαρεία και πηγή εκμετάλλευσης των άλλων προς ίδιον όφελος.
Είχα σκεφθεί τα παραπάνω όταν διάβασα το πρόσφατο άρθρο του καθηγητή Θ. Τάσιου στο ΒΗΜΑ με τίτλο ‘Το νέο «Εθνικό» μας όραμα’ (11/4/2010). Λέει με περισσότερα λόγια τα ίδια πράγματα, και παραθέτω μια από τις φράσεις του: ‘Αν τυχόν συμφωνήσουμε ότι όντως «ένα Όραμα μας σώζει», τότε επιτρέψτε μου να πώ οτι το ζητούμενον όραμα ΔΕΝ πρέπει να είναι τάχα μια Μεγάλη Ιδέα-- τέτοια θαυματουργή ευκολία θα ήταν άλλη μια αυταπάτη. Αντιθέτως, πολλές Μικρές Ιδέες θα συνθέτουν το όραμα-- όλες όμως θα δίνουν μιαν Ευχαρίστηση χειροπιαστή’.
Σημειώνω κι εγώ, δανειζόμενος από τον Μακρυγιάννη, ότι τα οράματα συχνά συνυπάρχουν με τα θάματα. Μόνο που και τα δυο προϋποθέτουν την πίστη.
Κυριακή 11 Απριλίου 2010
Προσόντα με αντίκρισμα
Σάββατο 10 Απριλίου 2010
Όχι μόνο μιζέρια!
Μεζές ‘Αντι-Η1Ν1’
Παρασκευή 9 Απριλίου 2010
Ασφυξία ή αιμορραγία;
«Θα δέσω το μέλος που αιμορραγεί όσο γίνεται πιο σφιχτά, για να σταματήσει το αίμα».
«Ωραία. Αν η αιμορραγία είναι από τραύμα στο κεφάλι, πού θα κάνετε τη σφιχτή περίδεση;»
«Υποθέτω, στο λαιμό».
«Και πόσο θα σφίξετε;»
«Μέχρι να σταματήσει το αίμα».
«Μα, δεν νομίζετε ότι αυτός ο άνθρωπος θα έχει δυσκολία στην αναπνοή αν του σφίξετε το λαιμό;»
«Ναι, μάλλον. Διαφορετικά όμως κινδυνεύει να πεθάνει από την αιμορραγία!»
Πέμπτη 8 Απριλίου 2010
Alors, c’est la guerre!
Χαλβάς
Γιατί έτσι συμβαίνει το εξής σουρεαλιστικό γιουβέτσι: από τη μια τα χώνουμε για τα καλά, από την άλλη γκρινιάζουμε έτσι στα τυφλά. Εντός, εκτός και επί τα αυτά. Τα πασίγνωστα νεοελληνικά. Παραδείγματα άφθονα. Εντελώς σχιζοφρενικά. Πανάκριβο το ξενοδοχείο. Δεν είναι για τα δικά μας τα βαλάντια, τα χαμηλά. Και όμως, το πληρώνεις και δεν βγάζεις τσιμουδιά. Η βενζίνη χρυσάφι. Μόνο για πορτοφόλια χοντρά και αραβικά. Και όμως, την αγοράζεις και εκδράμεις για μέρη εξωτικά. Οι ταβέρνες δεν καταλαβαίνουν από κρίση καμιά. Άσε που ελάχιστοι δίνουν απόδειξη με ΦΠΑ. Και όμως, μπεκροπίνεις και τ΄ ακουμπάς. Τα διόδια χοντρό χαράτσι τού οθωμανού πασά. Και όμως. Θέλεις δεν θέλεις το πληρώνεις. Και μετά σιχτιρίζεις για ν΄ ακούσει ο μισός οργισμένος εαυτός σου το δεύτερο υποταγμένο μισό σου. Μάγκας στα λόγια. Κότα στα έργα. Πολίτης του καναπέ. Με συνείδηση ψύλλου καταναλωτικού. Όπως με το γάλα. Κανένα μποϊκοτάζ. Όπως με τα τρόφιμα. Κανένα μποϊκοτάζ. Όπως με την αμόλυβδη. Κανένα μποϊκοτάζ. Όπως με τα αεροπορικά εισιτήρια. Κανένα μποϊκοτάζ. Όπως με το τηλεοπτικό πτυελοδοχείο. Κανένα μποϊκοτάζ. Όπως με τα φροντιστήρια κατ΄ οίκον. Καμία απόδειξη. Όπως με τα ξενοδοχεία. Κανένα μποϊκοτάζ. Όπως με τον δικομματισμό. Κανένα μποϊκοτάζ. Ψωνίζεις Δεξιά. Κριτικάρεις και βρίζεις Αριστερά. Όπως έλεγε και η νόνα μου, «τα ΄θελες και τάπαθες παιδάκι μου». Βάρα τον. Έχει παρκαρισμένο πράμα. Αντέχει ο χαλβάς!"
Τετάρτη 7 Απριλίου 2010
Ανθρώπινα και απάνθρωπα
Τρίτη 6 Απριλίου 2010
Μπεσαλήδες
Αφήνοντας κατά μέρος τέτοια ‘αστεία’ (που δυστυχώς φέρνουν μια πολύ αηδιαστική γεύση στο στόμα), η μόνη λογική στάση απέναντι σε τέτοιους καλούς γείτονες θα ήταν να κόψουμε τελείως την ανταλλαγή επισήμων επισκέψεων επ’ αόριστον. Μόνο αυστηρά υπηρεσιακές σχέσεις, εξ αποστάσεως, χωρίς τσιφτετέλια, κουμπαριές, αμοιβαίους χαριεντισμούς και τζάμπα 'στηρίξεις'. Αν οι γείτονες δεν καταλαβαίνουν τη λέξη ‘μπέσα’, γιατί εμείς να την κάνουμε σημαία;
'Κιβωτός του Κόσμου'
Δευτέρα 5 Απριλίου 2010
Η τράπεζα γέμει...
Κυριακή 4 Απριλίου 2010
Σάββατο 3 Απριλίου 2010
Ο απογοητευμένος προφήτης
Καθώς κατασκηνώνει έξω από την πόλη, μέσα στην καυτή έρημο, περιμένοντας να δει το τέλος, ο Θεός διατάσσει να φυτρώσει μια κολοκυθιά που με τα πλατιά φύλλα της του ρίχνει παρήγορη σκιά, και ο Ιωνάς χαίρεται για την ανέλπιστη αυτή ευεργεσία. Την επομένη μέρα ο Θεός προστάζει ένα σκουλήκι να φάγει τις ρίζες της κολοκυθιάς, η οποία ξηραίνεται. Μόλις βγαίνει ο ήλιος, ο Ιωνάς απελπίζεται και αρχίζει πάλι να παρακαλάει να πεθάνει. «Τόσο πολύ λυπήθηκες για την κολοκυθιά;» τον ρωτάει ο Θεός. «Αν λυπήθηκα λέει; Καλύτερα να πεθάνω», απαντά ο προφήτης. Η απόκριση του Θεού αποτελεί ένα από τα πιο παρήγορα μηνύματα που ακούστηκαν ποτέ: «Εσύ λυπήθηκες για μια κολοκυθιά, για την οποία ούτε κόπιασες καθόλου, που νύχτα γεννήθηκε και νύχτα ξεράθηκε. Κι εγώ δεν θα λυπηθώ για τη μεγάλη πόλη, όπου κατοικούν πάνω από εκατόν είκοσι χιλιάδες άνθρωποι, που δεν ξέρουν να ξεχωρίζουν το δεξί από το αριστερό τους χέρι (δηλ. το καλό από το κακό);».
Νομίζω ότι οποιοδήποτε σχόλιο από έναν απλό αναγνώστη του κειμένου δεν θα μπορούσε να προσθέσει τίποτε στην βαθιά ουσία του. Υπάρχει ελπίδα για όλους. Καλή Ανάσταση!
‘Δος μοι τούτον τον ξένον’
... ίνα κρύψω εν τάφω, ος ως ξένος ουκ έχει την κεφαλήν πού κλίναι...»
Παρασκευή 2 Απριλίου 2010
Αμνήμονες
Μη του χορού σε των αποστόλων εχώρισε;
Μη του χαρίσματος των ιαμάτων εστέρησε;
Μη συνδειπνήσας εκείνοις σέ της τραπέζης απώσατο;
Μη των άλλων νίψας τους πόδας, τους σους υπερείδεν;
Ω, πόσων αγαθών αμνήμων εγένου!
Και σου μεν η αχάριστος στηλιτεύεται γνώμη,
αυτού δε η ανείκαστος μακροθυμία κηρύττεται και το μέγα έλεος».
Έλληνες και Γερμανοί
Έντεκα στελέχη της γερμανικής εταιρείας Ferrostaal κατηγορούνται από την εισαγγελία του Μονάχου για σειρά συμβάσεων που αφορούν στην κατασκευή υποβρυχίων σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα.
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΪ, προβλήματα δεν υπήρχαν μόνο στην ανάληψη της σύμβασης με τις παράνομες πληρωμές, αλλά και στην εκτέλεσή της, καθώς οι Γερμανοί για να υπολογίζεται υψηλότερο το ποσοστό της ελληνικής προστιθέμενης αξίας, συμπεριελάμβαναν στην κατασκευή των υποβρυχίων τιμολόγια άσχετα με αυτή την σύμβαση.
Υπενθυμίζεται ότι η γερμανική εταιρεία FERROSTAL AG, με παρουσία σε πάνω από 60 χώρες και 4.500 εργαζομένους, «λάδωσε» για να αναλάβει την κατασκευή τεσσάρων υποβρυχίων στην Ελλάδα. Μόνο για το «Παπανικολής», σύμφωνα με τις καταθέσεις που έγιναν στην Εισαγγελία του Μονάχου, δόθηκαν 10-12 εκατομμύρια ευρώ, ενώ γενικά οι προμήθειες - ρεκόρ που καταβάλλονταν από τους Γερμανούς ξεπερνούσαν το 5% του κόστους της παραγγελίας.
Παράλληλα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής της Κυριακής, από το 1999 και μετά στις δωροδοκίες μεσολαβούσε δικηγορικό γραφείο της Ζυρίχης που έπαιρνε ποσοστά 10% και είχε συγκροτήσει δίκτυο υπεράκτιων εταιρειών.
Πέμπτη 1 Απριλίου 2010
Ο μπουφές της Μεγάλης Παρασκευής
Και μια ακόμη σκέψη. Το γεγονός ότι μετά από δυο θανάτους νέων ανθρώπων από διαφυγή μονοξειδίου του άνθρακα το ξενοδοχείο λειτουργεί πάλι σαν να μην έγινε τίποτε δεν δίδαξε κάτι στους υπευθύνους;