Σάββατο 6 Μαΐου 2017

Κατάπαυσις

Προκειμένου να τελειώσει (ακόμη μια φορά...) η δεύτερη αξιολόγηση, έχει τεθεί και πάλι επί τάπητος το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές. Σε θεωρητική βάση, θα ήθελα πολύ να μου εξηγήσουν κάποιοι πώς και με ποιο τρόπο θα βελτιώσει στο ελάχιστο την εθνική οικονομική μας δυσπραγία ένα τέτοιο μέτρο, που όσες φορές εφαρμόσθηκε δεν απέφερε απολύτως τίποτε και στο οποίο αντιτίθενται όλοι οι εργαζόμενοι (θα τολμούσε άραγε η κυβέρνηση να κάνει δημοψήφισμα για το θέμα;). Θα ήθελα όμως ακόμη περισσότερο να δω μια ουσιαστική τοποθέτηση της Εκκλησίας (κι ας θεωρηθεί πολιτική παρέμβαση) βασισμένη σε επιχειρήματα θεολογικά, όπως π.χ. τα παρακάτω του Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού: 
     «Σάββατον ἡ ἑβδόμη ἡμέρα κέκληται, δηλοῖ δὲ τὴν κατάπαυσιν· ἐν αὐτῇ γὰρ «κατέπαυσεν ὁ Θεὸς ἀπὸ τῶν ἔργων αὐτοῦ», ὥς φησιν ἡ Γραφή... πρῶτον μέν, «ἵνα ὁ δοῦλος καὶ τὸ ὑποζύγιον ἀναπαύσηται», ὡς γέγραπται... ἅμα δὲ ἵνα καὶ σχολὴν ἄγοντες ἐκ τοῦ περὶ τὴν ὕλην περισπασμοῦ πρὸς Θεὸν συνάγωνται «ἐν ψαλμοῖς καὶ ὕμνοις καὶ ᾠδαῖς πνευματικαῖς» καὶ μελέτῃ τῶν θείων Γραφῶν ἅπασαν τὴν ἑβδόμην ἀναλίσκοντες καὶ ἐν τῷ Θεῷ καταπαύοντες... ἐλθόντος γὰρ τοῦ τελείου... ἑορτάζομεν τὴν τελείαν τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως κατάπαυσιν, φημὶ δὴ τὴν τῆς ἀναστάσεως ἡμέραν».
     Σε μετάφραση: «Η έβδομη ημέρα έχει ονομασθεί Σάββατο και φανερώνει την ξεκούραση· διότι αυτή την ημέρα «ο Θεός αναπαύθηκε από τα έργα του», όπως λέει η Αγία Γραφή... πρώτα «για ν’ αναπαύονται οι δούλοι και τα μεταφορικά ζώα»... και παράλληλα, για να διακόπτουν την απασχόλησή τους με τα υλικά και να συγκεντρώνονται να υμνήσουν το Θεό «με ψαλμούς, ύμνους και πνευματικά άσματα»· με τη μελέτη των θείων Γραφών να περνούν όλη την έβδομη ημέρα και ν’ αναπαύονται σύμφωνα με το θέλημα του Θεού... όταν ήλθε το τέλειο, εορτάζουμε πλέον την τέλεια ανάπαυση της ανθρωπίνης φύσεως, εννοώ την εορτή της αναστάσεως [την Κυριακή]» [Έκδοσις ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως, κεφ. 96, κείμενο και μετάφραση παρμένα από ΕΔΩ]

2 σχόλια:

  1. Αν αντιδράσουμε δεν θα γίνει. Αν όχι, ναι. Τόσο απλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και από νομικής (και οικονομικής) πλευράς:
    Πρόσφατη (12.09.2014) απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, θεωρεί παράνομη την κατάργηση της αργίας της Κυριακής,αφού το ΣτΕ αναγνωρίζει πως για λόγους ''οικογενειακής συνοχής'' και ''εκκλησιασμού'' δεν πρέπει να καταργηθεί η αργία των Κυριακών.
    Σημειώνεται ότι στον κατάλογο των υποστηρικτών της αργίας της Κυριακής είναι η Ευρωπαϊκή Συνδικαλιστική Ομοσπονδία, στην οποία ανήκουν η ΓΣΕΕ και η ΑΔΕΔΥ.
    Στον κατάλογο των μελών της Συμμαχίας για την αργία της Κυριακής περιλαμβάνονται επίσης το Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Εκκλησιών, στο οποίο συμμετέχουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, η Εκκλησία της Ελλάδος, η Εκκλησία της Κύπρου και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες.
    Σε πρόσφατο συνέδριο, ο Γερμανός καθηγητής Ψυχολογίας κ. Friedhelm Nachreiner, επεσήμανε το γεγονός ότι το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο με τελευταία απόφασή του, κατήργησε το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή στη Χώρα.
    Επίσης ο κοινωνικός ερευνητής δρ. Ζιλ Έμπρεϊ παρουσίασε το αποτέλεσμα επιστημονικής έρευνας, που έδειξε ότι τα άτομα που εργάζονται την Κυριακή, επηρεάζονται αρνητικά τόσο στον τομέα της υγείας τους, όσο και σ' αυτόν της ασφάλειας στην εργασία τους.
    Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), αναφέρει ότι τα χιλιάδες «λουκέτα» των μικρών καταστημάτων(214.000), ούτε αύξησαν τον τζίρο, ούτε τον όγκο των πωλήσεων, ούτε την απασχόληση και τους μισθούς στη Ελληνική αγορά, όπως εξάλλου τούτο προκύπτει και απο τα στοιχεία για τον Δείκτη Αξίας Κύκλου Εργασιών της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που έδειξε ότι ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων υποχώρησε κατά 2,2% το τελευταίο εξάμηνο Νοεμβρίου 2013 - Απρίλιος 2014.
    Μ.Χ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή