Δευτέρα 29 Ιουλίου 2024

Βάσανοι

Ακούγοντας προ ημερών αφενός το συναξάριο της Αγίας Παρασκευής και αφετέρου μια ραδιοφωνική εκπομπή μνήμης για τον Σπύρο Μουστακλή (από τα πιο γνωστά και πολύπαθα θύματα της Απριλιανής χούντας), σκεφτόμουν τον σκληρό και απάνθρωπο ρόλο του κάθε είδους βασανιστή. Είτε αυτός λέγεται Ρωμαίος στρατιώτης που βασάνιζε Χριστιανούς μάρτυρες, είτε αστυνομικός ή άλλο πρόσωπο που κακομεταχειρίζεται ανθρώπους κάποιας άλλης ιδεολογικής τοποθέτησης, συνήθως πρόκειται για ένα εκτελεστικό όργανο, που υλοποιεί διαταγές που κάποιος ή κάποιοι άλλοι του έδωσαν (κρατώντας τα δικά τους χέρια ‘καθαρά’). Ενδέχεται να μη συμφωνεί (εν μέρει ή εν όλω) με τις διαταγές, αλλά πάντως τις εκτελεί. Στρέφεται εναντίον ανθρώπων, τους οποίους πιθανώτατα δεν γνωρίζει καν, δεν έχει προηγούμενα μαζί τους, και οι οποίοι δεν είναι σε θέση (ούτε έχουν καμία διάθεση) να αντιδράσουν στην όποια κακοποίηση τους επιβάλλει. Συνήθως δεν ενεργεί μόνος: τέτοιου είδους συμπεριφορές χρειάζονται αμοιβαία ‘στήριξη’ ή ‘ενθάρρυνση’ και δημιουργούν κι έναν σαδιστικό ανταγωνισμό: ποιος θα κάνει το θύμα να υποφέρει περισσότερο; Ακόμη, η συμμετοχή πολλών σε κάποιο βαθμό επιμερίζει ψυχολογικά για τους δράστες το αίσθημα της ενοχής («Δεν τον χτυπούσα μόνο εγώ»), χωρίς βέβαια να την μειώνει ουσιαστικά. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια μορφή ωμής και εσκεμμένης βίας που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με κανέναν απολύτως τρόπο. Πολύ απλά, δεν υπάρχει νόμιμος βασανισμός. Ακόμη και τα κράτη που εφαρμόζουν την θανατική ποινή (άλλη μια βάρβαρη πράξη), την θέλουν κατά το δυνατόν ανώδυνη για το θύμα, κάτι που συχνά δεν κατορθώνουν.

     Τα παραπάνω αναφέρονται κυρίως στα εκτελεστικά όργανα. Υπάρχουν όμως και οι ηθικοί αυτουργοί, αυτοί που δίνουν τις διαταγές και απαιτούν την εκτέλεσή τους. Υπάρχουν και συνεργοί, που παρίστανται σε βασανιστήρια έστω και χωρίς να τα διαπράττουν. Έτσι, έχουμε ακούσει σε διάφορα καθεστώτα (και στη χούντα του 1967) για γιατρούς που ήταν παρόντες σε βασανισμούς, που έδιναν το ‘ελεύθερο’ στους φυσικούς βασανιστές να συνεχίσουν το έργο τους μέχρι τα όρια αντοχής του θύματος (η πρακτική αυτή απαγορεύθηκε από τον Κώδικα της Νυρεμβέργης με αφορμή τα ναζιστικά ιατρικά ‘πειράματα’, και η απαγόρευση ενσωματώθηκε σε όλους τους σύγχρονους κώδικες ιατρικής δεοντολογίας, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν παραβιάζεται σε αυταρχικά καθεστώτα). Όλοι αυτοί είναι επίσης βασανιστές, με την ευρεία έννοια του όρου.

     Πριν αρκετά χρόνια είχε κυκλοφορήσει στα ελληνικά το βιβλίο 'Η ελπίδα μας' του π. Δημητρίου Ντούντκο, που είχε υποφέρει πολλά και ποικίλα βάσανα στην τότε Σοβιετική Ρωσία. Μου είχε κάνει εντύπωση μια φράση του: «Κατά βάθος, δεν ξέρω ποιος είναι πιο αξιολύπητος, ο βασανιζόμενος ή ο βασανιστής». Κοιτάζοντας πέρα από τις δικές του σωματικές κακοπάθειες, ο ομολογητής κληρικός έβλεπε την ψυχική κόλαση των ανθρώπων που είχαν αποποιηθεί την ανθρωπιά τους και μεταχειρίζονταν άλλους ανθρώπους χειρότερα και από ζώα, και προσευχόταν γι’ αυτούς. Ας ευχόμαστε κι εμείς πάντοτε να εκλείψουν από την ανθρωπότητα τέτοιες συμπεριφορές, που μόνο πόνο και δυστυχία επιδαψιλεύουν και στα δύο μέρη, είτε σε καιρό ειρήνης είτε σε καιρό πολέμου. Εδώ που τα λέμε, αν είναι ψυχολογικό βασανιστήριο να εκτελούν δικούς σου ανθρώπους μπροστά στα μάτια σου, κάτι ανάλογο δεν είναι να σου καταστρέφουν το σπίτι; Αφήνοντας τις ‘λεπτές’ σχολαστικές διακρίσεις των εγκλημάτων στους νομικούς, ας βλέπουμε την ουσία των πράξεων.

Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024

Ένα υποδειγματικό μάθημα

Να και μια είδηση ελπιδοφόρα μέσα στην τραγικότητά της. Ανάμεσα στους νεκρούς ενός πρόσφατου Ισραηλινού βομβαρδισμού στη Λωρίδα της Γάζας ήταν και μια Παλαιστίνια έγκυος στον ένατο μήνα. Οι γιατροί του εκεί νοσοκομείου που διαπίστωσαν τον θάνατό της, έκαναν υπερηχογράφημα, είδαν ότι η καρδιά του βρέφους χτυπούσε και προχώρησαν σε καισαρική τομή, φέρνοντας έτσι στον κόσμο ένα αγοράκι. Μια νέα ζωή μέσα σ’ ένα κλίμα θανάτου και καταστροφής.

     Δεν μπορεί παρά να θαυμάσει κανείς τη στάση των γιατρών αυτών. Υπό τις συνθήκες που επιχειρούσαν θα ήταν πολύ εύκολο να αγνοήσουν το αγέννητο βρέφος, από την πίεση του χρόνου και των δυσκόλων περιστάσεων. Αν σκέφτονταν με τη νοοτροπία του σύγχρονου Δυτικού ανθρώπου, θα μπορούσαν να αιτιολογήσουν μια ‘αμέλεια’ με επιχειρήματα όπως «Σε τι κόσμο θα γεννηθεί αυτό το μωρό, χωρίς τη μάνα του; Πώς θα επιζήσει; Ποιος θα το φροντίσει; Μπορεί να πεθάνει στον επόμενο βομβαρδισμό», και άλλα παρόμοια. Δεν το έκαναν όμως. Έδωσαν στο βρέφος την ευκαιρία να ζήσει. Κι έδωσαν ένα ηχηρό μάθημα δεοντολογίας αυτοί, οι μη Χριστιανοί, στους Χριστιανούς συναδέλφους τους που εύκολα αποφασίζουν και προχωρούν στην καταστροφή χιλιάδων εμβρύων καθημερινά, συνήθως με μόνο επιχείρημα το δικαιωματικό «Έτσι θέλω».

Σάββατο 20 Ιουλίου 2024

Τεχνοκριτική

Δυο ‘τεχνολογικές’ ειδήσεις είδαν το φως προχθές. Η μία: θύμα κυβερνοεπίθεσης από χάκερς έπεσε το Εθνικό Κτηματολόγιο. Δεν γνωρίζω τις συνέπειες, αλλά το γεγονός έχει από μόνο του τη σημασία του. Η άλλη: λόγω προβλήματος στο λειτουργικό σύστημα Windows κατέρρευσαν τα υπολογιστικά συστήματα τραπεζών, αεροδρομίων, ραδιοτηλεοπτικών σταθμών, σούπερ μάρκετ και άλλων επιχειρήσεων σε διάφορα μέρη του κόσμου, από την Αυστραλία και την Ιαπωνία ως τη Βρετανία και την Αμερική. Ως τώρα η ζημιά δεν έχει ακόμη πλήρως αποκατασταθεί.

     Για να μη παρεξηγηθώ: Δεν είμαι τεχνοφοβικός. Χρησιμοποιώ υπολογιστές από την εποχή των Windows 3.0 (το 1990) και ασχολούμαι με το διαδίκτυο πρακτικά από την γέννησή του. Υποβάλλω φορολογική δήλωση και πληρώνω εφορία, ασφάλιση και κάθε είδους λογαριασμούς από την άνεση του γραφείου μου, ό,τι ώρα θέλω. Κάνω διαδικτυακά μαθήματα και εξετάσεις. Επικοινωνώ με φίλους ανά την υδρόγειο, ανταλλάσσουμε αρχεία και δημοσιεύω κείμενα και εικόνες με μερικά κλικ. Διαβάζω βιβλία (πολλά απ’ αυτά σε παλιές και δυσεύρετες εκδόσεις) και περιοδικά, βλέπω ταινίες και ντοκυμαντέρ από κάθε γωνιά της γης, βρίσκω πληροφορίες για οποιοδήποτε θέμα σε δευτερόλεπτα. Όλα αυτά είναι θετικά και ευπρόσδεκτα, και δύσκολα θα μπορούσα να φαντασθώ μια επιστροφή στην προ-υπολογιστική εποχή.

     Ωστόσο, τα συστήματα αυτά δεν παύουν να είναι ευάλωτα σε κακόβουλες προσβολές, ακόμη και από έξυπνους και φιλόδοξους ερασιτέχνες, και βέβαια από πολύ επιτήδειους κακοποιούς. Η πείρα δείχνει ότι κανένα ψηφιακό σύστημα δεν είναι άτρωτο από τέτοιες επιθέσεις, που όσο πάνε γίνονται πιο πονηρές, πιο γενικευμένες και σύνθετες. Αυτός είναι ένας ουσιαστικός λόγος για να μη βάζουμε όλα τα αυγά μας σ’ ένα καλάθι, όπως λέει η εύστοχη αγγλική παροιμία. Ελπίζω αυτά να τα βλέπουν και να τα παίρνουν σοβαρά υπόψη όσοι οραματίζονται ενοποιημένα ψηφιακά συστήματα για όλες τις υπηρεσίες, χωρίς εναλλακτικές δυνατότητες. Επιτέλους, λίγος παραδοσιακός κοινός νους δεν βλάπτει.