Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010

Από τον "Υμνο εις την Ελευθερίαν"

Από τους στίχους που συνήθως δεν θυμόμαστε, ίσως και ντρεπόμαστε να διαβάζουμε, αλλά που έχουν μια κάποια επικαιρότητα:

Με τα ρούχα αιματωμένα
ξέρω ότι έβγαινες κρυφά
να γυρεύεις εις τα ξένα
άλλα χέρια δυνατά.

Μοναχή το δρόμο επήρες,
εξανάλθες μοναχή
δεν είν' εύκολες οι θύρες,
εάν η χρεία τες κουρταλεί.

Άλλος σου έκλαψε εις τα στήθια,
αλλ' ανάσασιν καμιά
άλλος σου έταξε βοήθεια
και σε γέλασε φρικτά.

Άλλοι, ωιμέ! στη συμφορά σου,
οπού εχαίροντο πολύ,
"σύρε να ΄βρεις τα παιδιά σου,
σύρε", ελέγαν οι σκληροί.

Ευτυχώς ο Σολωμός είναι αισιόδοξος, και επιστρέφει στους Έλληνες την ευθύνη και το χρέος να βοηθήσουν οι ίδιοι την πατρίδα στην υπόθεση της ελευθερίας:

Ναι, αλλά τώρα αντιπαλεύει
κάθε τέκνο σου με ορμή,
που ακατάπαυστα γυρεύει
ή τη νίκη ή την θανή!

Μήπως θα πρέπει κάποτε να ξαναγυρίσουμε στην παραδοσιακή λογοτεχνία και τα διδάγματά της; Μια σκέψη κάνω.

6 σχόλια:

  1. Ναι,έχεις δίκιο! Δεν το είχα σκεφθεί. Ταιριάζουν διηνεκώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ μου Αντώνη , πολύ καλή η σκέψη σου , αλλά οφείλομε να παραδεχθούμε ότι δυστυχώς ισχύει μονάχα για τις μεταξύ μας συζητήσεις .
    Κι εγώ συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, ότι δηλαδή αυτό που μπορεί να μας σώσει ως έθνος είναι η έμπρακτη προσήλωσή μας στις παραδοσιακές μας αξίες , αλλά τι λέει περί αυτού η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ;
    Ανθρωποειδή ταγμένα και διορισμένα να καταπατούν και να πολεμούν κάθε τι που μυρίζει Ορθοδοξία και Ελληνικότητα , πώς να αποφασίσουν να ξαναγυρίσουν στην παραδοσιακή λογοτεχνία και τα διδάγματά της ;
    Μπορούμε όμως αυτή την επανάκαμψη στις παραδοσιακές μας αξίες να την επιχειρήσομε τουλάχιστον στον χώρο της Εκκλησίας μας. Αλλά κι εκεί , πέρα βρέχει .
    Οι μητροπολιτάδες μας για άλλα μεριμνούν και τυρβάζουν.
    Να παραιτηθούμε λοιπόν ; Όχι , βεβαίως .
    Προτείνω να καταδείξομε με κάθε μέσο , που διαθέτει ο καθένας μας , στους παπάδες και τους επισκόπους ότι ο ρόλος της Εκκλησίας μας σήμερα είναι ίδιος και απαράλλαχτος με εκείνον στα χρόνια της τουρκοκρατίας , του μακεδονικού αγώνα και της γερμανικής κατοχής .
    Τα Κρυφά Σχολειά μέσα στις εκκλησιές και τα μοναστήρια είχαν στηθεί.
    Εμπρός , λοιπόν , να τα ξαναβάλομε σε λειτουργία .
    Μπορούμε .
    Εκτός κι αν είμαστε ψοφοδεείς και ανίκανοι . Δεν το νομίζω.

    ΦΩΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πόσες στροφές του "Υμνου εις την Ελευθερίαν" διδάσκονται σήμερα στο σχολείο τα παιδιά μας;
    Στο δικό μου το είχαμε διδαχτεί όλόκληρο...
    Χάνεται η χώρα που μεταπίπτει στη μαλθακότητα, την αδιαφορία και τη λήθη. Χάνεται η χώρα που χάνει την αλληλλεγγύη μεταξύ των πολιτών της, την αίσθηση του καθήκοντος, τη λογική. Χάνεται η τρυφηλή χώρα που οι πολίτες της μυαλό έχουν μόνο για τη διασκέδαση και τα υλικά αγαθά!
    Χάνεται η χώρα που ζητάει από ξένους βοήθεια. Αυτοί τα δικά τους συμφέροντα σκέφτονται.
    Φευ! Πόσο εφήμερα είναι όλα αυτά. Μόνον η διαπαιδαγώγηση των νέων ισχυροποιεί μια χώρα...
    Φευ! Αυτή έχει αφεθεί σε ύποπτα χέρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κι εγώ είχα διδαχθεί ολόκληρο τον Ύμνο στο Γυμνάσιο. Σήμερα μαθαίνουν άραγε τα παιδιά πόσες στροφές έχει; Ωστόσο ξέρουν απ' έξω και ανακατωτά (χάρη στις άοκνες προσπάθειες των Μέσων) ποια "σταρ" κυκλοφόρησε πρόσφατα πορνογραφικό βίντεο (που διακινείται ελεύθερα στα περίπτερα). Τα δολώματα είναι καλά επιλεγμένα ώστε να εξασφαλίζουν "αναίσθητους" ασθενείς που θα υποστούν τον ευνουχισμό χωρίς αντιδράσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Antoni, opws panta ta postings sou prokaloun ba8eies skepseis.
    H Ellada exei tin dynatotita na auto-boi8i8ei, arkei na 3ypnisoune oi Ellines kai na arxisoun na noiazontai gia tin patrida tous. Milaw basika gia tous Ellines pou briskontai stin Ellada, alla as min 3exname kai tous ypoloipous pou briskomaste skorpismenoi se oli tin gi. Prosfata parakolou8w mia syzitisi se ena apo ta group sto LinkedIn (GREEKS ABROAD) ypo ton titlo: How can "Greeks Abroad" help "Greeks in Greece" deal with the problems of Greece? Mporeis na tin parakolou8iseis edw: http://www.linkedin.com/groupAnswers?viewQuestionAndAnswers=&gid=42855&discussionID=13823184&split_page=1&goback=.anh_42855

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και βέβαια! Γιατί να ασχοληθούν οι μαθητές με τον Εθνικό ύμνο, όταν πρώτη προτεραιότητα των ιθυνόντων είναι να μάθουν να συμβιώνουν με άλλους σε πολυ-πολιτισμική κοινωνία!! Ο Εθνικός ύμνος δημιουργεί "ρατσιστικές" προκαταλήψεις (πρβλ. Δραγώνα κλπ)
    Μιλτιάδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή