Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2015

Επώνυμο θαύμα

Ο Ν. Σαραντάκος σε πρόσφατη ανάρτηση στο ιστολόγιό του παραθέτει σελίδες από το προσωπικό ημερολόγιο του Γιώργου Σεφέρη, που ως ανώτατος διπλωματικός υπάλληλος ζούσε από κοντά και εκ των έσω τα γεγονότα του 1940. Ξεχωρίζω ένα απόσπασμα, αφήνοντας την ανάγνωση του υπολοίπου στους ενδιαφερομένους:  

Σάββατο, 14 Δεκέμβρη
... Η δουλειά είναι τέτοια που δεν μπορείς μήτε να αισθανθείς: όταν πάψει μια στιγμή, είσαι ολότελα άδειος. Ωστόσο γίνουνται μεγάλα πράγματα γύρω μου. Το γύρισμα του κύκλου έφερε τον ελληνικό λαό σε μια από τις πιο υψηλές στιγμές του. Χτες μου διηγήθηκαν τούτο:
     Ρωτούν έναν πατέρα τέσσερων παιδιών, που δεν είχε στρατιωτική υποχρέωση και μολαταύτα ντύθηκε
[στρατιώτης], γιατί πήρε τέτοιαν απόφαση: «Ντράπηκα τους συχωριανούς μου», αποκρίθηκε, «για το κρίμα που θα ’πεφτε πάνω μου, αν τύχαινε κι έμπαιναν οι Ιταλοί στο χωριό».
     Αίσθημα ευθύνης, που είχαμε ξεσυνηθίσει να βλέπουμε στους λαούς. Υπάρχει τριγύρω μου ένα ανώνυμο θαύμα, που κανείς πριν δεν το υποψιαζότανε. Ένα πράγμα που ξεμυτίζει και φυτρώνει σαν το φρέσκο χορτάρι. Πιο πάνω, ο κόσμος ο δικός μας δεν έχει αλλάξει: παλιές συνήθειες, παλιοί τρόποι· οι ανταποκρίσεις από το μέτωπο θυμίζουν ανταποκρίσεις των πολέμων του ’12.
     Ένας κόσμος χαλασμένος.


   Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μου και παραπέμπουν σ’ αυτό το ‘ανώνυμο θαύμα’ που θέλουμε να γίνει τριγύρω μας, να μας φέρει στις πιο υψηλές στιγμές μας. Έλα όμως που και τώρα υπάρχει ένας κόσμος χαλασμένος που δεν φαίνεται να έχει αλλάξει...
     Για να μη μείνουμε όμως σε μελαγχολικές διαπιστώσεις, ας απολαύσουμε το δοξαστικό των Αίνων της Αγίας Σκέπης που περιγράφει το επώνυμο θαύμα της Υπεραγίας Θεοτόκου, σε ποίηση του μακαριστού υμνογράφου Γερασίμου Μικραγιαννανίτη:


     ‘Αἱ δωρεαὶ τῆς Σκέπης σου, ὡς ἀκτῖνες πανταχοῦ ἁπλούμεναι, πολλαχῶς εὐεργετοῦσιν ἡμᾶς Θεοτόκε. Νόσων γὰρ τὴν ἀχλὺν διώκουσι, πολεμίων τάς φάλαγγας ἐκτρέπουσιν, ἀδοκήτων συμφορῶν διαλύουσιν τὸν ζόφον, καὶ εἰρήνην σταθηρὰν ἡμῖν παρέχουσιν. Ἀλλ’ ὦ κεχαριτωμένη Παρθένε, τοὺς χαριστηρίους ἡμῶν ὕμνους δέξαι, καὶ ἴσθι ἡμῖν σύμμαχος καὶ προστάτις, μέχρι τερμάτων αἰῶνος δεόμεθα.’ 


Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2015

Αυτοπεποίθηση

Προ καιρού μου είχαν στείλει την παρακάτω ρήση του Bertrand Russell. Την ανέσυρα και την ξαναδιάβασα σήμερα, και την παραθέτω μια και έχει πάντα επικαιρότητα:

     «Όλο το πρόβλημα του κόσμου είναι ότι οι ανόητοι και οι φανατικοί είναι πάντα πολύ σίγουροι για τους εαυτούς τους, ενώ οι πιο συνετοί άνθρωποι είναι γεμάτοι αμφιβολίες». 


     Δεν το βλέπουμε κάθε μέρα γύρω μας; Όσο περισσότερη αυτοπεποίθηση αποπνέει κάποιος, τόσο περισσότερο ίσως πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι σε όσα λέει. Η πεποίθηση της βεβαιότητας σ’ έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από αυξανόμενη ανασφάλεια, καχυποψία και αβεβαιότητα είναι τουλάχιστον ψευδαίσθηση, αν όχι υπερφίαλη οίηση.
     Ίσως είναι περιττό να διευκρινίσω ότι τα παραπάνω ισχύουν για τα ανθρώπινα πράγματα και όχι για την πίστη που είναι «ἐλπιζομένων ὑπόστασις, πραγμάτων ἔλεγχος οὐ βλεπομένων».

Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015

Πολιούχος

Απονέμοντας το προσήκον σέβας στον προστάτη της πόλης μας Άγιο Δημήτριο που τιμάται σήμερα, ανασύρω από προηγούμενη χρονιά μια αφήγηση για τον Άγιο όπως την καταγράφει ο Συμεών ο Μεταφραστής (υπάρχει στο Μηναίο του Οκτωβρίου, στο συναξάριο). Κάποια πράγματα δεν βλάπτει να τα θυμόμαστε κάθε τόσο.

‘Κάποιος Ιλλούστριος, αξιωματούχος που ήταν προϊστάμενος στον ναό του Αγίου, ήταν πολύ ενάρετος άνθρωπος. Αυτός, τον καιρό του πολέμου των Αβάρων επί βασιλέως Μαυρικίου [Σημ. 582-602 μ.Χ.], είδε (σε όραμα) δυο μεγαλόπρεπους άνδρες που ήρθαν στο ναό και ζήτησαν από τον υπηρέτη να τους παρουσιάσει στον κύριο του οίκου. Καθώς εκείνος τους έμπασε στο ναό, εμφανίσθηκε από τη λάρνακά του ο Άγιος και τους ρώτησε τι επιθυμεί ο Βασιλεύς. Εκείνοι του αποκρίθηκαν ότι ο Βασιλεύς διατάζει την αγιωσύνη σου να αφήσεις την πόλη και να πας προς εκείνον, διότι η πόλη θα πέσει στους εχθρούς. Όταν άκουσε τα λόγια αυτά, ο Άγιος δάκρυσε και έγειρε το κεφάλι και έμεινε πολλή ώρα άφωνος από το βάρος της λύπης για όσα άκουσε, και ο υπηρέτης είπε στους δυο άνδρες: «Αδελφοί, αν ήξερα ότι η παρουσία σας θα δυσαρεστούσε τόσο πολύ τον κύριό μου, δεν θα σας οδηγούσα σ’ αυτόν». Και τότε μόνο ο Άγιος είπε: «Αλήθεια, αυτό θέλησε; Αυτό επιθυμεί ο Κύριος και Δεσπότης των όλων, μια τέτοια πόλη που την εξαγόρασε με το αίμα του να την αφήσει στα χέρια εκείνων που δεν τον γνωρίζουν;»
     Όταν εκείνοι απάντησαν ότι αυτό ήταν το θέλημά του, ο συμπαθέστατος Μάρτυρας τους είπε να πάνε την ακόλουθη απόκριση στον Δεσπότη: «Γνωρίζω τους οικτιρμούς σου, φιλάνθρωπε Κύριε, ότι πάντα νικούν την αγανάκτησή σου, που την υποδαυλίζουν οι αμαρτίες μας. Γνωρίζω ότι συ έδωσες τη ζωή σου για τους αμαρτωλούς κι έχυσες το αίμα σου γι’ αυτούς, και ότι η καλοσύνη σου δεν εμποδίζεται από τις αμαρτίες μας. Κι επειδή έβαλες κι εμένα φύλακα αυτής της πόλης, θα μιμηθώ εσένα τον Δεσπότη: θα θυσιάσω την ψυχή μου γι’ αυτούς, κι αν χαθούν θα χαθώ μαζί τους, διότι η πόλη επικαλείται το όνομά σου και οι άνθρωποί της δεν απομακρύνθηκαν από σένα, αν και αμάρτησαν, και διότι συ είσαι Θεός των μετανοούντων». Και τότε οι άνδρες είπαν: «Αυτά να πούμε στον Βασιλέα που μας έστειλε;», κι εκείνος απάντησε «Αυτά να πείτε», και μόλις τα είπε ξαναγύρισε στο κοιμητήριό του και έκλεισε το ιερό κιβώτιο μπροστά στους αγγελιοφόρους, που αναχώρησαν.
     Όταν είδε και άκουσε αυτά ο ιερός Ιλλούστριος, βγήκε αμέσως και έτρεξε να ενθαρρύνει όσους είχαν μείνει στην πόλη, που ήσαν κατατρομαγμένοι από την προηγηθείσα λοιμώδη νόσο και την έφοδο των εχθρών και βρίσκονταν σε αμηχανία και αδράνεια, και τους έπεισε ότι ο Άγιος είναι μαζί τους και ότι θα σωθούν με τη δική του πρεσβεία. Και αυτό απέδειξε στη συνέχεια η εξέλιξη των γεγονότων’.

Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2015

Πιτσιλίσματα

Από τα όσα διαδραματίζονται γύρω από το νομοσχέδιο για τις άδειες λειτουργίας των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών που προωθείται αυτές τις μέρες για ψήφιση, οι περισσότεροι μόνο αμυδρές ιδέες μπορούμε να πάρουμε για το τι ακριβώς ‘παίζεται’ μέσα σ’ αυτό που ονομάζουμε απλώς ΜΜΕ (Μέσα Μεγάλης Εκμετάλλευσης ή Μαζικού Εκμαυλισμού). Ακούμε για διαπλοκή και προσπαθούμε να φανταστούμε πώς γίνεται και ποιοί εμπλέκονται σ’ αυτήν. Το κουβάρι είναι πολύ μπερδεμένο, εσκεμμένα βέβαια, ώστε να μη βγάζει κανείς άκρη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα λεφτά είναι πολλά και η κυρίαρχη λέξη είναι ‘συμφέρον’ (και βέβαια όχι το δικό μας!).
     Θα παραθέσω μια γνώμη του μακαριστού π. Συμεών για άλλο θέμα, που κατ’ αναλογίαν ισχύει κι εδώ. Έλεγε λοιπόν πριν πολλά χρόνια όταν του ανέφεραν κάποια μικροπαραπτώματα: «Ξέρεις πώς βράζει ένα καζάνι και πετάγονται κάθε τόσο σταγόνες και μας καίνε τα χέρια; Στο καζάνι δεν μπορούμε να βάλουμε τα χέρια μας. Από τα καυτά πιτσιλίσματα όμως φανταζόμαστε τι χαμός γίνεται εκεί μέσα. Όλα όσα σε στενοχωρούν είναι οι σταγόνες που πετάγονται από το καζάνι που έχεις μέσα σου». Κατά ανάλογο τρόπο, όσα φτάνουν στ’ αυτιά μας από τις διαρροές και τα σχόλια των πολιτικών και των δημοσιολόγων μας δίνουν μια εικόνα για το πώς ‘βράζει το καζάνι’. Κι αλίμονο αν πάμε να χώσουμε τα χέρια μας μέσα!

Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2015

Μετάνοια

Απ’ όσο πρόχειρα θυμούμαι, δυο φορές τουλάχιστον στα Ευαγγέλια ο Κύριος αποχαιρετά κάποιον με την φράση «Μηκέτι ἁμάρτανε», με την προσθήκη προς τον ιαθέντα παράλυτο της Βηθεσδά «ἵνα μὴ χεῖρόν σοί τι γένηται». Έκανα τη σκέψη ότι η προτροπή αυτή ισχύει όχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και σε συλλογικό-εθνικό, πάντα με τον νου στα καθ’ ημάς.
     Σε απλά ελληνικά λοιπόν αυτό σημαίνει: «Μην ξανακάνεις τα ίδια, αυτά που σε έφεραν εδώ». Απλό και λογικό φαίνεται. Όμως προϋποθέτει ότι κάνουμε ειλικρινή αυτοκριτική, αναγνωρίζουμε τα πολλά στραβά, παραδεχόμαστε ότι ‘πήραμε τη ζωή μας λάθος’ και ‘αλλάζουμε ζωή’. Αυτό είναι το νόημα του όρου ‘μετάνοια’ στην πνευματική ζωή. Ανάλογη πρέπει να είναι και η συλλογική μετάνοια και μεταμέλεια.
     Ποια είναι τα λάθη; Πριν τρία χρόνια στον επίλογο του βιβλίου ‘Η κρίση και τα κρίματά μας’ είχα κάνει μια πρόχειρη απαρίθμηση: αποστασία από τον Θεό και τις παραδοσιακές αξίες μας, άρνηση της ιστορίας και της πίστης μας, κατάλυση κάθε έννοιας ιεραρχίας, α-νοησία, προχειρότητα, ανευθυνότητα, ασυνεννοησία, διχόνοια, πελατειακή λογική, απληστία, επίδειξη, νεοπλουτισμός, χυδαιότητα, σπατάλη, ιδιοτέλεια, μ’ ένα λόγο νεοελληνική αφροσύνη. Άλλαξε άραγε κάτι στο διάστημα που μεσολάβησε; Ας μη δώσω απάντηση, κι ας κλείσω με τη σκέψη ότι ποτέ δεν είναι πολύ αργά, εφόσον βέβαια αποφασίσουμε να ‘έλθωμεν εις εαυτούς’.  

Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2015

Τρομερά

Όπως, φαντάζομαι, υποπτεύονται οι αναγνώστες της σελίδας αυτής, είμαι τακτικός αναγνώστης της εφημερίδας Guardian, λίγο για να κρατώ επαφή με την παλαιά Αλβιόνα, λίγο για να μη σκουριάζει η γλώσσα, και οπωσδήποτε για να λύνω τα καθημερινά σταυρόλεξά της. Κάποια στιγμή την περασμένη εβδομάδα βρήκα μια είδηση που μου κίνησε το ενδιαφέρον. Βρέθηκε, λέει, μια μοναδική ασπρόμαυρη φωτογραφία του διαβόητου παράνομου του Φαρ Ουέστ Billy the Kid (παρ’ ημίν Μπίλι του Τρομερού--λέγεται ότι σκότωσε 21 ανθρώπους, έναν για κάθε έτος της ζωής του, πριν σκοτωθεί σε μονομαχία με τον σερίφη Πατ Γκάρετ). Η ασπρόμαυρη φωτογραφία τον δείχνει να παίζει κροκέ (ένα από τα περίεργα σπορ που είναι γνωστά μόνο στους αγγλοσάξονες) και αναμένεται να ‘πιάσει’ φανταστική τιμή σε δημοπρασία, μια και η μόνη άλλη φωτογραφία του πουλήθηκε για 2,3 εκατομμύρια προ ετών.
     Γιατί να δώσει κανείς τέτοια ποσά για μια ασπρόμαυρη φωτογραφία ενός δολοφόνου; Το φαινόμενο το μελετά η επιστήμη. Μπορεί να υπάρχουν θαυμαστές του Μπίλι που θα έδιναν οτιδήποτε για ένα τέτοιο σουβενίρ. Ίσως να τους περισσεύουν τίποτε λεφτά και να μη ξέρουν τι να τα κάνουν, οι καημένοι (ας δείξουμε κατανόηση...). Γεγονός είναι ότι όταν το πολύ χρήμα συμβαδίζει με το λίγο μυαλό, το μίγμα γίνεται θλιβερά επικίνδυνο.

Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2015

Ανασκαλέματα

Ώρα δώδεκα και μισή. Η προγραμματισμένη πρωινή εργασία έχει πάρει τέλος. Όχι σοβαρά πράγματα. Δυο άρρωστες μέσα, η μία φεύγει για άλλη μια φορά. Η αντοχή του ανθρώπινου οργανισμού είναι εκπληκτική. Πόσες φορές τα τελευταία χρόνια μας φάνηκε ότι η συγκεκριμένη κυρία έφτασε στα όριά της, και κάθε φορά ανανήπτει και μας αποχαιρετά, αν όχι σε τελείως φυσιολογική κατάσταση, τουλάχιστον σε ικανοποιητική ισορροπία με τα πολλά προβλήματα υγείας που κουβαλάει. Άρα, οφείλουμε να επιμένουμε, τουλάχιστον εκεί που η προηγούμενη εμπειρία το υπαγορεύει. Δεν σπεύδουμε να καταδικάσουμε κανέναν αν τα πράγματα δεν δείξουν διαφορετικά.
     Η άλλη, παλιά γνωστή κι αυτή, με τελείως διαφορετικό πρόβλημα, με συχνές υποτροπές και ατελέσφορες λύσεις στο παρελθόν, έφτασε στην ανάγκη για μια ριζική χειρουργική παρέμβαση. Σε άβολη γι’ αυτήν χρονική στιγμή, ενώ είχε σχεδιασμένο έναν γάμο και μια μετανάστευση. Δυστυχώς οι αρρώστιες δεν κοιτούν το ημερολόγιο, δεν λαμβάνουν υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες, δεν μας ρωτούν πότε θέλουμε να μας χτυπήσουν την πόρτα (και ποιος δεν θα απαντούσε εμφατικά «Ποτέ!» σε τέτοιο ερώτημα;). Ωστόσο, μετά το αρχικό σοκ και τις όποιες προσπάθειες για συντηρητική τακτική και αποφυγή του αναπόφευκτου, η απόφαση πάρθηκε με κοινή συναίνεση όλων των ενδιαφερομένων, τα κοινωνικά γεγονότα αναβλήθηκαν δεόντως και η επέμβαση έγινε. Τώρα ελπίζουμε σε οριστική αποκατάσταση, ώστε η υπόλοιπη ζωή να περάσει πάλι στην κανονική της τροχιά. Και να φάμε και τα κουφέτα εν καιρώ.
     Ακολουθεί μια κοινωνική επίσκεψη. Παλαιός και σεβάσμιος γνώριμος έχει εισαχθεί για επέμβαση άλλης ειδικότητος. Με την ευκαιρία βλέπουμε τα της ειδικότητός μου, συζητούμε λίγο για κοινά ενδιαφέροντα, μνημονεύουμε γνωστούς, ζώντες και προαπελθόντες, εύχομαι καλή επιτυχία, υπόσχομαι να ξαναπεράσω να τον δω μετά το χειρουργείο. Είθε να πάνε όλα καλά.
     Καθ’ οδόν για το γραφείο με χαιρετά ένας κύριος στο σαλόνι. «Πώς από εδώ;» τον ρωτώ αφελώς. «Μα, έχουμε ραντεβού μαζί!» απαντά με μια έκπληξη που καταφέρνει να κρύψει συμβατικά. Κρύβω κι εγώ την αμηχανία για την αμνησία μου κάτω από ένα χαμόγελο κι ένα φραστικό αστείο, περνούμε στο γραφείο. Το πρόβλημά του φαίνεται να έχει μπει σε σειρά, τώρα χρειάζεται υπομονή και επιμονή με τη θεραπεία ώστε να μη γυρίσουμε πάλι στα ίδια. Δόξα τω Θεώ.
     Τηλεφώνημα από τον πρώτο όροφο. Ο ασθενής που περίμενα από χθες έχει έλθει. Νευρολογική η αφορμή, ωστόσο υπάρχει και το ενδεχόμενο κάποιου συστηματικού προβλήματος που άπτεται και της δικής μου δικαιοδοσίας. Τον εξετάζω, φυσιολογικά τα ευρήματα, αναγκαστικά θα χρειασθεί κάποια εξελιγμένη απεικονιστική εξέταση. Η πραγματικότητα είναι ότι, όσο κι αν εκθειάζουμε την παραδοσιακή κλινική προσέγγιση, αυτή δεν μπορεί να μας βοηθήσει πέρα από ένα ορισμένο σημείο: χρειαζόμαστε και την σύγχρονη τεχνολογία, αρκεί αυτή να ακολουθεί την κλινική σκέψη και να καθοδηγείται από αυτήν (και όχι το αντίστροφο), ώστε να μπορούμε να ερμηνεύουμε τα ευρήματά της ορθά και να μην εκτρεπόμαστε σε ‘κυνήγι ανεμομύλων’ ως άλλοι δονκιχώτες της ιατρικής.
     Σ’ ένα διάλειμμα της περιπλάνησης αυτής τηλεφωνώ στο εργαστήριο μεγάλου δημόσιου νοσοκομείου. Η αναζήτηση στο αρχείο μιας χειρουργικής βιοψίας που είχε ληφθεί πριν αρκετά χρόνια απέδωσε, και η ευγενέστατη διευθύντρια (με την οποία γνωριζόμαστε μόνο τηλεφωνικά από χθες) έχει όλη την καλή διάθεση να μας την παραχωρήσει για έναν επανέλεγχο που χρειάζεται για την περαιτέρω θεραπεία του αρρώστου. Η θετική εντύπωση που αφήνει μια γόνιμη συζήτηση με συνάδελφο άλλης ειδικότητας, που γίνεται με καλή πίστη και από τις δυο πλευρές, αξίζει να υπογραμμισθεί: κανένας δεν διεκδικεί ανωτερότητα σε γνώσεις ή κύρος, όλοι προσπαθούν να συμβάλουν για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Πόσο αλλάζει η διάθεση όλων μας όταν συναντούμε τέτοιες θετικές συμπεριφορές, που μας παροτρύνουν να κάνουμε κι εμείς το κάτι παραπάνω! Μακάρι πάντα να βλέπουμε την καλή πλευρά των πραγμάτων και να ανταποκρινόμαστε ανάλογα.
     Ξεκίνησα την απαρίθμηση αυτή με σκοπό να ασχοληθώ με κάτι πιο ανάλαφρο, όπως να σας ξεναγήσω στα διάφορα ‘σκουπίδια’ που διακοσμούν την επιφάνεια του γραφείου μου. Στην πορεία τα διδάγματα της ημέρας αποδείχθηκαν πιο ουσιαστικά. Από κάθε διαπροσωπική επαφή, ακόμη και τη μικρότερη και την πιο ασήμαντη, κάτι μπορεί να μάθει κανείς. Σταματώ λοιπόν εδώ, για να μη χαλάσω την ατμόσφαιρα.

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Καπνός αποθρώσκων

Ως συνεπής πνευμονολόγος δεν έχω αγαθές σχέσεις με το κάπνισμα: καθημερινά συναντώ τις βλαπτικές του συνέπειες, συχνά όταν είναι πολύ αργά για τα θύματα, προσπαθώ να πείσω όσους δεν έπαθαν ακόμη να μη φτάσουν να πάθουν, κάνω και σχετικά μαθήματα όταν δοθεί ευκαιρία. Μια από τις τακτικές που εφαρμόζονται διεθνώς (με επιτυχία, όπως δείχνουν οι σχετικές μελέτες) για να αποθαρρύνεται το κάπνισμα (ιδίως στις μικρότερες ηλικίες) είναι και η αύξηση της τιμής του καπνού και των παραγώγων του με την επιβολή ειδικής φορολογίας. Κι εδώ αρχίζει ένα ιδιόμορφο πρόβλημα.
     Ας γίνω πιο σαφής. Στην αναζήτηση οικονομικών ‘ισοδυνάμων’ για την κάλυψη των κενών και την αποφυγή του σκληρού 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, συζητείται και η αύξηση στην τιμή των τσιγάρων (να φτάσει μέχρι και 10 ευρώ το πακέτο, άκουσα να λέει κάποιος σε σχετική τηλεοπτική εκπομπή). Προσωπικά δεν έχω καμία αντίρρηση. Έλα όμως που στην προκειμένη περίπτωση ο στόχος της αύξησης είναι το αυγάτισμα των δημοσίων εσόδων, κάτι που θα επιτευχθεί μόνο αν οι Έλληνες συνεχίσουν να καπνίζουν με τον ίδιο ρυθμό, απτόητοι από τιμές (ή καταφεύγοντας στο λαθρεμπόριο--διότι υπάρχει κι αυτό). Αν, όπως επιδιώκει η αντικαπνιστική πλευρά, λόγω τιμής μειωθεί το κάπνισμα (ευχής έργον, αν με ρωτάτε), τότε σύντομα θα ψάχνουμε καινούργιο ισοδύναμο. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Τι διλήμματα κι αυτά!

Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

Ανθρώπινα δικαιώματα

Διπλωματικά τηλεγραφήματα που διέρρευσαν στον τύπο [ΕΔΩ] αποκαλύπτουν ότι το 2013 έγινε μυστική συμφωνία μεταξύ Βρετανίας και Σαουδικής Αραβίας για αμοιβαία υποστήριξη για την εκλογή τους στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ (UNHRC). Τώρα η δεύτερη χώρα πρόκειται να αναλάβει την προεδρία του συμβουλίου τη στιγμή που υπέρτατο νομοθέτημα της είναι η ‘σαρία’, ο ισλαμικός νόμος, βάσει του οποίου έχει φέτος μόνο καταδικάσει σε αποκεφαλισμό πάνω από εκατό άτομα. Μεταξύ τους είναι και ένας 17χρονος, που έχει καταδικασθεί να αποκεφαλισθεί και στη συνέχεια να σταυρωθεί το σώμα του για συμμετοχή σε αντικυβερνητικές διαδηλώσεις [ΕΔΩ].
     Η παγκόσμια κατακραυγή που έχουν προκαλέσει οι αποφάσεις αυτές δεν φαίνεται να επηρεάζει τις στενές οικονομικές και στρατιωτικές σχέσεις των ‘μεγάλων’ του λεγομένου ελεύθερου κόσμου με την Σαουδαραβία. Μάλιστα ο πρέσβυς της χώρας στον ΟΗΕ δήλωσε ότι «Η εφαρμογή της σαρία είναι η υψηλότερη μορφή ανθρωπίνων διαιωμάτων. Αν αυτό δεν ευχαριστεί κάποιους, το πρόβλημα είναι δικό τους, όχι δικό μας». Η έννοια λοιπόν των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι πολύ σχετική, ακόμη και στα πιο επίσημα όργανα. Κι αν τυχαίνει να παράγεις και να εξάγεις πετρέλαιο, ΠΟΛΥ πετρέλαιο, μια κάποια σχετικότητα είναι προφανώς απόλυτα συγγνωστή... 
     Κάτι τέτοια μαθαίνουμε και η εμπιστοσύνη μας στους παγκόσμιους θεσμούς, κατά το κοινώς λεγόμενο, ‘χτυπάει κόκκινο’: είναι από το αίμα που μας ανεβαίνει στο κεφάλι για την διεθνή υποκρισία που διυλίζει κουνούπια και καταπίνει καμήλες.

Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

Δίκαιο φορολογικό σύστημα

Θα μπορούσε να αποτελεί σύντομο ανέκδοτο ή οξύμωρο σχήμα, τουλάχιστον στην εγχώρια πραγματικότητα. Ωστόσο, μια και κάθε τόσο μνημονεύεται από τους πολιτικούς ως ευσεβής πόθος (ή όνειρο απατηλό, για να εξαντλήσουμε όλες τις πιθανές εκδοχές), ας προσπαθήσω να δώσω ένα ιδεατό περίγραμμά του, από την σκοπιά του φοροϋποκειμένου.
     Τι σημαίνει δίκαιο σύστημα; Πολύ απλά: ότι το κράτος καταγράφει όλα τα έσοδα του κάθε πολίτη, δέχεται ότι του χρειάζεται ένα ελάχιστο ποσό για να ζήσει στοιχειωδώς (το αφορολόγητο), αναγνωρίζει κάποιες έκτακτες και αναπόφευκτες δαπάνες (π.χ. ιατρικά έξοδα, ασφαλιστικές εισφορές), και τον φορολογεί επί του υπολοίπου με αναλογικό και προοδευτικά αυξανόμενο τρόπο, ενιαίο για όλα τα εισοδήματα, λαμβάνοντας υπόψη και όλους τους φόρους που αυτός έχει ήδη προπληρώσει (π.χ. παρακρατήσεις).
     Ουτοπία, θα πείτε. Όχι, αλλά σίγουρα ένας ψηλός πήχυς. Η πραγμάτωσή του προϋποθέτει διαρκή παιδεία και ενημέρωση των πολιτών. Από τη στιγμή που μαθαίνουν στοιχειώδη αριθμητική (και στη συνέχεια δια βίου) θα πρέπει η πολιτεία να τους διδάσκει ότι για να μπορούν μεγαλώνοντας να έχουν σχολεία, γιατρούς, νοσοκόμες, δικαστήρια, αστυνομία, στρατό και εν γένει κράτος, θα πρέπει να πληρώνουν φόρους. Για να πληρώνουν δίκαια τους φόρους θα πρέπει όλοι να κόβουν αποδείξεις για κάθε εισόδημα που εισπράττουν. Παράλληλα η πολιτεία θα πρέπει να καλλιεργεί την κοινωνική συνείδηση, διδάσκοντας τον σεβασμό στα κοινά, και καταδικάζοντας ‘δικαιώματα’ όπως κάθε είδους απάτες, υπεξαιρέσεις, χρηματισμούς, καταλήψεις, βανδαλισμούς, καταστροφές και σπατάλες της δημόσιας περιουσίας. Θα πρέπει επίσης να παρουσιάζει κάθε τόσο έναν ενδεικτικό λογαριασμό, ώστε όλοι να γνωρίζουν πόσο ‘δωρεάν’ απολαμβάνουν οι πολίτες την κάθε υπηρεσία: Πόσο στοιχίζουν κάθε χρόνο τα σχολικά βιβλία; Ποιο είναι το κόστος για να έχουμε διαθέσιμα πυροσβεστικά οχήματα και αεροπλάνα, ασθενοφόρα, παιδικούς σταθμούς, κέντρα υγείας, νοσοκομεία; Και να επαναλαμβάνει με κάθε ευκαιρία ότι η μη πληρωμή των υποχρεώσεων από έναν ή περισσότερους πολίτες σημαίνει πρόσθετη επιβάρυνση για όλους τους υπόλοιπους. 
     Γίνονται αυτά; θα ρωτήσει κανείς. Θα τολμήσω να ισχυρισθώ πώς ναι, γίνονται. Όμως χρειάζεται συνεχής προσπάθεια ενημέρωσης, χρόνος, επιμονή, ακόμη και οι απαραίτητες ποινές, για να φτάσουμε σε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Και βέβαια πάνω απ’ όλα απαιτείται το υγιές παράδειγμα από την πολιτεία και τους εκάστοτε λειτουργούς της, ώστε ο πολίτης να έχει πράγματι την αίσθηση ότι το δίκαιο είναι ενιαίο για όλους, και να εμπιστεύεται το σύστημα.
     Τελικά ο πήχυς είναι πράγματι πολύ ψηλός...
[Απεστάλη στην Καθημερινή]

Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015

Φθινόπωρο

Όσο προχωρούν οι μέρες τόσο η όμορφη αυτή εποχή μας προετοιμάζει για την επόμενη φάση, εκείνη του χειμώνα: την ταφή πριν από την ανάσταση της άνοιξης. Τα καιρικά φαινόμενα προβλέπονταν δυσμενή για σήμερα, ωστόσο περιορίσθηκαν σε βαριά συννεφιά, που έκανε γενικά εύκολη τη διαδικασία μετάβασης στην Καλάνδρα της Χαλκιδικής για το ‘κλείσιμο’ μιας κατασκήνωσης. Δόξα τω Θεώ, όλα πήγαν πολύ καλά, χάρη στην ακάματη εργασία και το ενδιαφέρον μιας χούφτας ανθρώπων (πάντα υπάρχουν αυτοί που αποτελούν την ‘ψυχή’ μιας προσπάθειας, ενός έργου). Αποχαιρετίσαμε, ‘αριστήσαμε’ στην Άθυτο και κοιμηθήκαμε με θέα τη θάλασσα που άφριζε. Η βροχή μας έπιασε για τα καλά στο δρόμο της επιστροφής, ευτυχώς χωρίς δυσάρεστες συνέπειες. Και του χρόνου! 

 
 
 

Όσο για το προχθεσινό κουίζ, δεν περιμένω άλλες απαντήσεις--όποιοι τις σκέφθηκαν, προφανώς τις κράτησαν για τον εαυτό τους. Θα περίμενα όμως να πει κάποιος π.χ. ότι είναι η μοντέρνα απεικόνιση της Βουλής μετά τις πρόσφατες εκλογές, ή έστω οι συνιστώσες του κυβερνώντος κόμματος. Πολύ πεζά, πρόκειται για ανάπτυξη μούχλας (μυκήτων) σε κουπάκι με χούμους. Άρα και οι δύο απαντήσεις που υποβλήθηκαν έπεσαν περίπου μέσα στο στόχο. Πάντως η χρωματική ποικιλία είναι μοναδική, ακόμη και στα ευτελέστερα της φύσεως.

Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2015

'Τέχνας κατεργάζεται'

Άκουγα σήμερα στο ραδιόφωνο ότι βρέθηκαν σε νησιά και άλλους τουριστικούς τόπους ‘πειραγμένες’ ταμειακές μηχανές, εφοδιασμένες με ειδικό λογισμικό που άλλα ποσά τύπωνε στην απόδειξη και άλλα κατέγραφε και δήλωνε στις φορολογικές αρχές. Μου ήρθε συνειρμικά στο νου το πρόσφατο μεγασκάνδαλο Φολκσβάγκεν, όπου το λογισμικό και πάλι (ο σύγχρονος αυτός ‘δαίμων’) παραποιούσε τις τιμές καυσαερίων που έβγαζαν οι κινητήρες των αυτοκινήτων ώστε να πληρούν τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις της νομοθεσίας μόνο όταν γινόταν ο τυπικός έλεγχος. Βλέπετε, η τεχνολογία (που βέβαια δεν έχει ούτε ψυχή ούτε συνείδηση) μπορεί να γίνεται σύμμαχος και συναντιλήπτωρ του ανθρώπου σε κάθε έργο του, νόμιμο ή παράνομο. Ο άνθρωπος είναι εκείνος που, έχοντας και ψυχή και συνείδηση, αποδεικνύει με κάθε τρόπο ότι η διάνοιά του ‘κείται επιμελώς επι τα πονηρά’, και συνεπώς φέρει και την ευθύνη των πράξεών του. 

Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015

Αφήγημα

Κάθε εποχή έχει και τις λεξιλογικές ‘μόδες’ της. Έτσι και στις μέρες μας η λέξη του τίτλου είναι, φαίνεται, του συρμού. Τι ακριβώς σημαίνει; Κατά το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής, είναι ‘γραπτό έντεχνο κείμενο που εξιστορεί μια κατάσταση ή ένα απλό γεγονός,  χωρίς να έχει την πλοκή ή την υπόθεση του διηγήματος’. Σήμερα όμως ακούμε να χρησιμοποιείται η λέξη με μεταφορική σημασία. Πρόχειρα παραδείγματα από μια απλή αναζήτηση:
  • ‘Η λογική του μουσείου και των παραρτημάτων του είναι το διαχρονικό αφήγημα της ελληνικότητας από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας’
  • (Οι ξένοι επενδυτές) ‘αγόρασαν το αφήγημα της περιόδου Σαμαρά, αλλά τώρα πλέον έχουν καεί’
  • ‘Το αφήγημά της (της Νέας Δημοκρατίας) πρέπει να εναρμονισθεί με τη σημερινή πραγματικότητα’
  • ‘Χωρίς στόχους και ένα εσωτερικό αφήγημα για την ανασύνταξη και την ανάπτυξη της οικονομίας’
  • ‘Χρειαζόμαστε να του προσφέρουμε ένα μεταμνημονιακό αφήγημα’
  • ‘Χρειαζόμαστε ένα νέο αφήγημα για τη Μέση Ανατολή’.
     Καταλαβαίνετε για τι ακριβώς μιλάμε; Σε απλά ελληνικά, θέλουμε ένα παραμύθι με νέο όνομα, για να ξεχωρίζει από το παλιό, και για να μη μας καταλαβαίνουν...

Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015

Μαγική εικόνα

Ζητούνται προτάσεις για την ταυτότητα του εικονιζομένου αντικειμένου. 
Αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη... και γράψτε ό,τι νομίζετε. 
Ελπίζω να σας ξαφνιάσω.

[Υ.Γ. Η λύση του προηγουμένου: Καρατζαφέρης, ΛΑΟΣ, ΛΑΕ]

ΤΡΡ και ΤΤΙΡ

Μετά από την κατάνυξη και περισυλλογή των ημερών που προηγήθηκαν, ‘και πάλιν πλοία και δίκτυα’, τουτέστιν επιστροφή στην καθημερινότητα. Εξάλλου σήμερα έγιναν και οι προγραμματικές δηώσεις--το ‘λ’ λείπει εσκεμμένα--της κυβέρνησης, αλλά αυτές θα μας απασχολήσουν σίγουρα στο μέλλον. Προς το παρόν έχουμε την ΤΡΡ (Trans-Pacific Partnership). Δεν την ξέρετε; Είναι η μεγαλύτερη διεθνής συμφωνία εμπορίου που έγινε μεταξύ των ΗΠΑ και 11 χωρών του Ειρηνικού, με στόχο τη διευκόλυνση του εμπορίου (τι καλά!) ώστε να ευνοηθούν οι Αμερικανικές εξαγωγές και να πληγεί η κυριαρχία της Κίνας. Λέγεται ότι θα επηρεάσει περίπου το 40% της παγκόσμιας οικονομίας, αν και θα πρέπει να εγκριθεί πρώτα τόσο από το Αμερικανικό όσο και από τα υπόλοιπα κοινοβούλια. Η αρνητική πλευρά; Η συμφωνία δίνει το πάνω χέρι στους μεγάλους οικονομικούς οργανισμούς (πολυεθνικές εταιρείες), και ό,τι θα φαίνεται αντίθετο με τα συμφέροντά τους, ακόμη κι αν είναι νόμος κάποιου κράτους, θα θεωρείται αδίκημα και θα ζητούνται αποζημιώσεις (και όχι βέβαια πενταροδεκάρες). Οι εταιρείες δεν θα έχουν καμιά υποχρέωση να δίνουν αναφορά ούτε στους καταναλωτές ούτε σε καμία ρυθμιστική αρχή για το τί πουλάνε, ποιο είναι το περιεχόμενο των προϊόντων τους, αν έχει ή δεν έχει προδιαγραφές ασφαλείας. Κράτος όχι εν κράτει, αλλά υπεράνω κρατών και εξουσιών. Μόνο στον θεό Μαμωνά θα δίνουν λογαριασμό.
     Και τι μας ενδιαφέρει ο Ειρηνικός; θα ρωτήσει κανείς. Διότι υπάρχει και η ΤΤΙΡ (ασχοληθήκαμε λίγο προ έτους), που είναι η αντίστοιχη συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης, που θα μας αφορά άμεσα και θα αποτελεί το Υπερμνημόνιο, μπροστά στο οποίο τα δικά μας μνημόνια θα είναι μάλλον υποσημειώσεις. Βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της διαπραγμάτευσης, αλλά δεν είναι μακριά και η δική της καταληκτική ημερομηνία. Ήδη σε σχετική καμπάνια της γνωστής ιστοσελίδας Avaaz έχουν συγκεντρωθεί περισσότερες από 3 εκατομμύρια υπογραφές για την κατάργησή της. Νομίζω ότι είναι από εκείνες τις εκστρατείες που αξίζουν υποστήριξη, διότι την επομένη της συμφωνίας θα είναι πολύ αργά για δάκρυα. 

Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2015

Παρερχόμενα

Με νωπά τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, αλλά και τις ‘ακοές θανάτων’ και άλλων γνωστών και φίλων, περιορίζομαι στο να παραθέσω ένα τροπάριο που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση καθώς το πρωτοείδα προχθές στην ‘Ακολουθία εις Ιερέα τελευτήσαντα’ (ισχύει όμως για όλους ανεξαιρέτως, και όχι μόνο για τους ιερείς)

Ἐπειδὴ πάντες πρὸς τὴν αὐτὴν κατεπειγόμεθα μονὴν καὶ τὸν αὐτὸν ὑποδυσόμεθα λίθον καὶ αὐτοὶ κόνις μετ’ ὀλίγον ἐσόμεθα, τῷ μεταστάντι τὴν ἀνάπαυσιν παρὰ Χριστοῦ αἰτησώμεθα. Τοιοῦτος γὰρ ἡμῖν ο βίος, ἀδελφοί, τοῦτο ἐπὶ γῆς παίγνιον, οὐκ ὄντας γενέσθαι καὶ γενομένους ἀναιρεθῆναι. ὄναρ ἐσμέν οὐχ ἱστάμενον, φύσημὰ τι μὴ κρατούμενον, πτῆσις ὀρνέου παρερχομένου, ναῦς ἐπὶ θαλάσσης ἴχνος οὐκ ἔχουσα. διὸ βοήσωμεν τῷ ἀθανάτω βασιλεῖ. Κύριε, τῆς ἀτελευτήτου σου μακαριότητος καταξίωσον αὐτόν.

Μένω για λίγο στις τέσσερεις παρομοιώσεις του ποιητή για τη ζωή του ανθρώπου: όνειρο που δεν στέκεται, φύσημα που δεν πιάνεται, πέταγμα περαστικού πουλιού, πλοίο στη θάλασσα που δεν αφήνει ίχνη. Τόση ποίηση για το «ἐπὶ γῆς παίγνιον». Που έχει όμως αθάνατη ψυχή.

Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015

Χαρμολύπη

Υποδεχθήκαμε τον Οκτώβριο μέσα σε μια ατμόσφαιρα διαφορετική. Από χθες το πρωί αυτό που συνείχε όλους, συγγενείς, γνωστούς και φίλους, ήταν η εκδημία του π. Συμεών, όπως είπαμε χθες. Και να που το γεγονός ‘πάντας συνηγάγετο προς ευφροσύνην’. Παράδοξο, αλλά αληθινό: πώς ένα κατά κόσμον πένθιμο συμβάν, ο θάνατος, γίνεται πηγή τόσης πνευματικής αγαλλιάσεως για τόσο πλήθος. Χιλιάδες άνθρωποι συνέρρευσαν από κοντά και μακριά για να προσκυνήσουν το σκήνωμα του γέροντα, να τον δουν για τελευταία φορά, να αφουγκρασθούν σιωπηλοί την ανάγνωση του ευαγγελίου, να παραστούν στην ολονύκτια αγρυπνία, να παρακολουθήσουν την μεγαλειώδη και τόσο κατανυκτική εξόδιο ακολουθία εις μοναχούς και ιερείς, να συνοδεύσουν την εκφορά και την ταφή, να θυμηθούν και να μοιρασθούν προσωπικές εμπειρίες από την ποιμαντική τους σχέση με τον εκλιπόντα. Κάποιοι ήρθαν από την Αθήνα με βραδινή πτήση και έφυγαν με πρωινή, μόνο για να γευθούν το γεγονός και να φύγουν με μια τελευταία ευλογία ασπαζόμενοι το χέρι του. Τα υμνολογικά κείμενα συγκλονιστικά: δεν λειαίνουν ούτε ωραιοποιούν τον θάνατο, τον βλέπουν ως τραγική συνέπεια της πτώσης και όχι ως μέρος της αρχικής φύσης του ανθρώπου, αλλά διαπνέονται από την ελπίδα στο άπειρο έλεος του Θεού. Για όσους έδωσαν ήδη στον κόσμο αυτό την μαρτυρία της αγίας βιοτής, η ελπίδα της αιωνίου αναπαύσεως γίνεται βεβαιότητα και η ανθρώπινη λύπη δίνει τη θέση της στη χαρά για την είσοδο του εκλιπόντος ‘εις την χαράν του Κυρίου του’.
     Την ευχή του να έχουμε όλοι. Χριστός ανέστη!


Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2015

Εκδημία Γέροντος

Με την εκπνοή του Σεπτεμβρίου εκοιμήθη ο γηραλέος και σεβάσμιος π. Συμεών Κραγιόπουλος. Έχοντας ζήσει χρόνους μακρούς με τις ποικίλες και σοβαρές ασθένειες που έφερε αγόγγυστα (παρακαλώντας, όπως μας έλεγε, να του δώσει ο Κύριος χρόνον μετανοίας), εξεδήμησε σήμερα τα ξημερώματα προς την ‘αγήρω λήξιν’. Από το 1967, όταν για πρώτη φορά ο πατέρας μου μου υπέδειξε να εξομολογούμαι σ’ αυτόν, μέχρι όσο άντεχαν οι δυνάμεις του, άκουγε όσα είχα να του λέω κάθε τόσο, συμβούλευε, παρηγορούσε, μεσίτευε. Ακάματος στο έργο του ‘Σχολείου του Χριστού’, έκανε αμέτρητες ομιλίες, αναρίθμητες συνάξεις για μικρούς και μεγάλους, πλήθος ακολουθιών, και ‘χωρίς των παρεκτός’ ‘ουκ επαύετο μετά δακρύων νουθετών ένα έκαστον ημών’ των χιλιάδων που προσερχόμασταν για εξομολόγηση. Είχαμε την ευλογία να ψάλουμε μαζί του τόσες αγρυπνίες, να ακούσουμε τόσους λόγους οικοδομής, να κάνουμε εκδρομές, να προσκυνήσουμε τους Αγίους Τόπους. Μας καθοδήγησε με τις συμβουλές και τις προσευχές του στις σπουδές, στην εργασία, στην όλη ζωή μας. Του οφείλουμε τόσα πολλά, χρωστούμε ακόμη περισσότερα που δεν επράξαμε. Ας συνεχίσει να προσφέρει τις δεήσεις του για όλους και στο επουράνιο Θυσιαστήριο, όπως έκανε τόσες δεκαετίες επί γης. «Από μακριά θα είμαι δέκα φορές πιο κοντά σας», έλεγε παλιότερα σε όσους κατά καιρούς τον καλούσαν σε κάποιο γάμο, και ο λόγος του αυτός ισχύει και για την αναχώρησή του. Είθε πάντα να τον νιώθουμε κι εμείς δίπλα μας. Αιωνία η μνήμη του!  

 
Οι φωτογραφίες είναι από την Πρωτοχρονιά του 2013, κατά την κοπή της βασιλόπιττας, 
μια από τις τελευταίες δημόσιες εμφανίσεις του.

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Ελληνική μυθολογία

Δυο πρόσφατες ιστορίες, διαφορετικές μεταξύ τους, φαίνεται να έχουν ένα κοινό σημείο που αξίζει να μας απασχολήσει για λίγο.
     Με ευκαιρία τις τελευταίες εκλογές και τις σχετικές τηλεοπτικές αναμετρήσεις κυκλοφόρησε και πάλι στο Διαδίκτυο η παλιά ιστορία ότι ο αγγλικός όρος debate είναι ουσιαστικά το ελληνικό ‘δίβατον’, κάτι που έχει κηρυχθεί αστικός μύθος από άλλους πιο ειδικούς από μένα στα γλωσσικά. Από την άλλη, διακινήθηκε επίσης ηλεκτρονικά η φήμη ότι μια ελληνίδα καθηγήτρια της Μηχανολογίας στις ΗΠΑ ήταν εκείνη που ανακάλυψε το τεχνικό μυστικό πίσω από το μεγάλο σκάνδαλο της Φολκσβάγκεν με την πλαστογράφηση των τιμών ρύπων, που φαίνεται να επηρεάζει κάπου 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο, αλλά κυρίως το κύρος της τεράστιας εταιρείας. Μάλιστα γράφτηκε ότι η άξια συμπατριώτισσά μας εκδικήθηκε έτσι τους Γερμανούς για τα όσα οικονομικά δεινά επέβαλαν στην Ελλάδα με τα μνημόνια. Η καθηγήτρια βέβαια διέψευσε ότι είχε οποιαδήποτε σχέση με την όλη υπόθεση.
     Ποιο είναι το κοινό σημείο; Ότι δεν χάνουμε ευκαιρία να βρίσκουμε (ή να εφευρίσκουμε) ‘ένα δικό μας παιδί’, ένα ίχνος ελληνικού γονιδίου, πίσω από κάθε τι που τραβάει τα φώτα της δημοσιότητας. Χωρίς να πολυεξετάζουμε αν είναι σωστό ή λανθασμένο, το αναδεικνύουμε προσπαθώντας να ανεβάσουμε ένα ηθικό που υφίσταται συνεχή πλήγματα. Χρησιμοποιούμε κάθε είδος ‘ύφασμα’ για να ντύσουμε τους γυμνούς συλλογικούς ώμους μας. Η όλη υπόθεση μου θυμίζει τα εξωτικά διηγήματα του Νίκου Μαράκη στο παλιό ‘Ρομάντσο’, στα οποία υπήρχε πάντα ένας Έλληνας, σε κάποια απόμακρη γωνιά της γης, για να κουνάει τη σημαία της εξυπνάδας, της καπατσοσύνης, της λεβεντιάς και προπαντός της τελικής δικαίωσης. Κάτι που θα θέλαμε πολύ σαν εθνικό μας αφήγημα (κατά τη σύγχρονη φρασεολογία), έστω κι αν η κοινή εμπειρία, τουλάχιστον εντός συνόρων, δείχνει προς την εντελώς αντίθετη κατεύθυνση.
     Και μου περνάει η ιδέα ότι αν ο μακαρίτης Νίκος Γκάτσος έγραφε σήμερα την 'Μυθολογία' του, θα είχε κι άλλα να περιλάβει εκτός από τον 'Ροβινσώνα στη Μύκονο' και τις 'τρεις κοπέλες απ’ τη Θήβα'. 

     [Ολόκληρο το σχετικό έργο του Μάνου Χατζιδάκι μπορείτε να το ακούσετε εδώ.]

Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2015

Αποστασία

Όχι, δεν πρόκειται για την γνωστή εκείνη του 1965 που την θυμούνται κάθε τόσο οι πολιτικοί μας για να ρίξουν το ανάθεμα για όσα κακά ακολούθησαν κάπου μακριά απ’ αυτούς. Αναφέρομαι σε μια άλλη, πιο παλιά, που εμφανίζεται κάθε τόσο στην ιστορία, με συνέπειες πολύ πιο οδυνηρές, και παίρνω αφορμή από τα σχόλια του μακαρίτη του πατέρα μου στην ‘Ιερά Ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης’. Δυο σχετικά αποσπάσματα, από τα πολλά που βρίσκει κανείς εκεί:
     ‘Δόξα και καύχημα ενός λαού είναι ο Θεός, εφόσον ο λαός αυτός βρίσκεται κοντά στον Θεό και ο Θεός είναι προστάτης του. Όταν όμως ο λαός εγκαταλείψει τον Θεό, τότε και ο Θεός τον εγκαταλείπει, και ο λαός πέφτει σε αδοξία και ασημότητα’ [σελ. 456].
     ‘Όταν δεν εκτιμούμε τις ευλογίες του Θεού, ο Θεός μας τις αφαιρεί και τις δίνει σε άλλους, που τις δέχονται με ευλάβεια’ [σελ. 458].
     Κι αυτά μεν γράφονται για τους Ισραηλίτες της εποχής του Σαμουήλ, ισχύουν όμως για τον λαό του Θεού σε κάθε εποχή. Έτσι, όταν ο λαός λέει στον Θεό ‘ἀπόστα ἀπ’ ἐμοῦ, ὁδούς σου εἰδέναι οὐ βούλομαι’ [Ιώβ 21:14] (π.χ. δεν θέλω να μαθαίνουν θρησκευτικά στο σχολείο τα παιδιά μου), τότε τι περιμένουμε να κάνει ο Θεός για τον λαό αυτό;

Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2015

Μηχανικά

Το χρήμα δεν είναι θεός τιτλοφορείται το σημερινό σημείωμα της Μαρίας Κατσουνάκη στην Καθημερινή. Με λίγες αράδες αποτυπώνει μια σκληρή πραγματικότητα: ότι δεν μας φταίει η έλλειψη χρημάτων για όλα τα κακά μας. Παραθέτω το σχετικό απόσπασμα: ‘Στην Ελλάδα, κυρίως την πενταετία της κρίσης, συνδέσαμε άρρηκτα την παραγωγικότητα με την οικονομία και την προοπτική με τις επενδύσεις. Οχι άδικα ασφαλώς. Τείνουμε όμως, συχνά πυκνά, να συρρικνώνουμε την κρίση στην «έλλειψη ρευστότητας», απωθώντας την οδυνηρή σκέψη ότι η Ελλάδα δεν πάσχει ειδικά από χρήματα αλλά από την πιστοποίηση μιας συνολικής ήττας, σε όλους, σχεδόν, τους τομείς: της πολιτικής, της οικονομίας, της κοινωνίας. Ήττα της προοπτικής, ήττα της παραγωγικότητας, ήττα της ευγενούς άμιλλας. Χρήσιμο είναι να μη λησμονούμε ότι μετά τη Μεταπολίτευση έρρεε το χρήμα άφθονο για δεκαετίες. Αυτό όμως δεν βοήθησε στη δημιουργία ούτε στέρεου εκπαιδευτικού συστήματος ούτε χρηστής διοίκησης - για να περιοριστούμε σε δύο μόνο πλευρές. Τουναντίον.
     Προσυπογράφω τα παραπάνω, με ένα μικρό σχόλιο. Αν μια μηχανή είναι χαλασμένη, όσο καύσιμο κι αν της βάζουμε απλώς το καίει χωρίς να παράγει χρήσιμο έργο. Φυσικά και χρειάζεται καύσιμο για την κίνηση, αλλά ας διορθώσουμε τη μηχανή πρώτα. Εδώ είναι το κύριο πρόβλημα, και η επισκευή δεν είναι απλή υπόθεση.

Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2015

Επαχθές και επονείδιστο χρέος

Δεν αξίζει βέβαια να ασχολούμαστε με τα πεπραγμένα της απελθούσης προέδρου της Βουλής, αλλά είναι προκλητικό να διαβάζουμε ότι ο λογαριασμός για τις εργασίες της Επιτροπής Αλήθειας για το δημόσιο χρέος της χώρας, την οποία η ίδια συνέστησε, ανέρχεται στις 112.000 ευρώ. Με άλλα λόγια, η Επιτροπή αποφασίζει ότι το χρέος είναι επαχθές, αλλά καλού κακού το ‘φουσκώνει’ και με εκατόν τόσα χιλιάρικα. 
      Θα περίμενα βέβαια από τα μέλη αυτής ειδικά της επιτροπή να αποποιηθούν τις αμοιβές τους για το πατριωτικό έργο που επετέλεσαν, αλλά ίσως οι προσδοκίες μου είναι εξωπραγματικές. Το κομμάτι αυτό μπορούμε, κυριολεκτώντας, να το χαρακτηρίσουμε επονείδιστο. 

Δώρο Θεού

Αυτά 'παθαίνει' όποιος βγαίνει πρωί στο δρόμο και κοιτάζει λίγο ψηλά... Ένα διπλό ουράνιο τόξο, με ξεκάθαρα όλα τα χρώματα και σε πλήρη έκταση στον ουρανό, από τη μια άκρη μέχρι την άλλη--οι φωτογραφίες δεν μπορούν να το αποδώσουν--στεφανώνει την πόλη μας. Εωθινό δώρο του Θεού στον κόσμο, υπόσχεση ελπίδας. Καλή μας μέρα!

Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου 2015

Αιωνιότης

Οι στήλες των επιστολών κρύβουν συχνά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες πληροφορίες, έστω κι αν στις ελληνικές εφημερίδες δεν βρίσκει κανείς το στεγνό χιούμορ των αγγλικών (αλλά αυτή είναι ευρύτερη πολιτισμική διαφορά των δυο λαών). Αγρεύω λοιπόν από τη χθεσινή Καθημερινή το ακόλουθο πανεπιστημιακό γράμμα, και το σερβίρω χωρίς δική μου σάλτσα:

Κύριε διευθυντά 
Πρόσφατα φιλοξενήσαμε διάσημο καθηγητή σε κορυφαίο αμερικανικό πανεπιστήμιο. Με ρώτησε πότε αρχίζουν τα μαθήματα στα ελληνικά πανεπιστήμια. Του απάντησα ότι τώρα διεξάγονται οι επαναληπτικές εξετάσεις Σεπτεμβρίου. Δηλαδή, επανεξετάζονται οι αποτυχόντες του Ιουνίου. Η απάντηση τον ξένισε και είπε: «Οh my God!». Τουτέστιν, «Ω Θεέ μου!». Επαναληπτική εξέταση είναι άγνωστη διαδικασία στα αμερικανικά, σε ευρωπαϊκά και πανεπιστήμια του ανεπτυγμένου κόσμου. Οποιος αποτύχει στη μοναδική εξεταστική, απλώς υποχρεούται να επαναλάβει το μάθημα. Του είπα ότι σε αυτή τη χώρα υπάρχουν και αιώνιοι φοιτητές, οι οποίοι μπορεί να είναι σαραντάρηδες και πενηντάρηδες, δεν άντεξε και μου είπε «now I start to understand your problem», («τώρα αρχίζω να καταλαβαίνω το πρόβλημα της χώρας σας»). Συνέχισα λέγοντας ότι είναι σύνηθες, αιώνιοι φοιτητές να ανήκουν σε ηγετικά κλιμάκια κομματικών σχηματισμών, άρα και να συμμετέχουν στη διακυβέρνηση της χώρας και ο άνθρωπος έμεινε με το στόμα ανοικτό! Κάθε σχόλιο είναι περιττό. Πότε επιτέλους θα σοβαρευτούμε σε αυτή τη χώρα;

Καλλιόπη Α. Ρουμπελάκη - Αγγελάκη, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κρήτης

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015

Παραδόσεις

Συμπαθάτε με που δεν τα πάω και πολύ καλά με τα πολιτικά ‘έθιμα’, αλλά τι νόημα έχουν οι πολυδιαφημιζόμενες τελετές παράδοσης-παραλαβής υπουργείων, ιδίως μάλιστα από ανθρώπους που μόλις πριν τριάντα μέρες είχαν αποχωρήσει από τα ίδια ακριβώς γραφεία, υπακούοντας αναγκαστικά στις επιταγές της εκλογικής νομοθεσίας; Τι περισσότερο χρειάζεται να πει ένας επανερχόμενος υπουργός από το «Νά ’μαι, ξαναήρθα»; Γιατί τόση βιασύνη να κάνει προγραμματικού τύπου δηλώσεις για το αν θα εξασφαλίσει τα επιδόματα, αν θα μειωθεί ή όχι το προσωπικό επί των ημερών του, αν θα κάνει ή όχι χατίρια και αν τον καφέ τον θέλει σκέτο ή με ζάχαρη; Νισάφι πια!
     Εδώ που τα λέμε, δεν θα έπρεπε η εγκατάσταση των νέων υπουργών να γίνεται αφού πρώτα λάβει η κυβέρνηση την απαραίτητη ψήφο εμπιστοσύνης για τις προγραμματικές της δηλώσεις; Ουσιαστικά τότε αρχίζει η θητεία της.   
[Δημοσιεύθηκε στο ηλεκτρονικό ΒΗΜΑ]

Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015

Συνθήματα

Η αφίσα, κρεμασμένη σε στύλο της ΔΕΗ σε κάποιο σημείο της καθημερινής διαδρομής μου, είναι κατάλοιπο παλαιότερης εκλογικής αναμέτρησης. Με μεγάλα γράμματα μας εξαγγέλλει: ‘Οι Έλληνες δεν εκβιάζονται’. Κι από κάτω ευτραφής πολιτικός που εξαφανίσθηκε από το πολιτικό προσκήνιο άμα τη ανακοινώσει των αποτελεσμάτων του Ιανουαρίου, με τον αυτάρεσκο αυτοχαρακτηρισμό: ‘Δυνατός και υπεύθυνος’. Προφανώς οι ψηφοφόροι είτε δεν τον πίστεψαν, είτε δεν έχουν ανάγκη/δεν θέλουν ‘δυνατούς και υπεύθυνους’ να διαχειρίζονται τις τύχες τους. Κι έτσι χάθηκε από την επικαιρότητα χωρίς να αφήσει ίχνη (εκτός αν θεωρήσουμε ίχνος την τροπή της ονομαστικής του κόμματος σε κλητική..., όμως σε κάθε περίπτωση η κατάληξη ήταν ίδια).
     Όσο για το σύνθημα, η πρόσφατη πραγματικότητα αποδεικνύει ότι οι Έλληνες όντως δεν εκβιάζονται. Απλώς παραμυθιάζονται.

 
     Σημ. Για όσους δεν κατάλαβαν το αίνιγμα, η λύση προσεχώς.

Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2015

Οντισιόν

Έτσι (γαλλιστί audition= ακρόαση) λέγεται η δοκιμαστική εμφάνιση νέων επίδοξων ηθοποιών, τραγουδιστών κτλ. για επιλογή για τα περαιτέρω. Θυμούμαι από την παιδική μου ηλικία τον μακαρίτη Γιώργο Οικονομίδη που παρουσίαζε στη συχνότητα του τότε Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ για την ιστορία) τα ‘Νέα ταλέντα’, συχνό ακρόαμα μέσα στο αυτοκίνητο του θείου Γρηγόρη καθ’ οδόν προς την παραλία της Περαίας ή το δάσος στο Κουρί. Μια Κυριακή λοιπόν ο Οικονομίδης προσκαλεί τον επόμενο ανερχόμενο αστέρα. «Πώς ονομάζεστε;» «Μιχάλης». «Και τι θα μας τραγουδήσετε;» «Τσιγγάνα μαυρομάτα». «Ορίστε, λοιπόν». Παίζει η ορχήστρα και ακούγεται η φάλτσα φωνή «Τσιγγάνα μαυρομάτα...», την οποία διακόπτει μελωδικά ο Οικονομίδης: «Μιχάλη μου, σταμάτα!». Άδοξο τέλος μιας καριέρας.
     Αφορμή για την ανάμνηση μου έδωσε η εξαφάνιση από τα βουλευτικά έδρανα διαφόρων διαττόντων αστέρων αμφοτέρων των φύλων--δεν χρειάζεται να τους απαριθμήσω. Ίσως το πιο σημαντικό παράπλευρο όφελος μιας κατά τα λοιπά περιττής εκλογικής αναμέτρησης. Δεν θα μας λείψουν ιδιαίτερα, και μακάρι να τους ακολουθούσαν και μερικοί ακόμη.
     Κι άλλο ένα μικρό ανέκδοτο για την μετεκλογική ατμόσφαιρα που διανύουμε. Την εποχή που η Αλβανία ήταν ο παρίας της Ευρώπης που δεν τα πήγαινε ούτε με τους Δυτικούς ούτε με τους Ρώσους παρά μόνο με την Κίνα, ο Εμβέρ Χότζα διεκήρυττε: «Εμείς και οι Κινέζοι είμαστε 801 εκατομμύρια». Έτσι, απλώς το θυμήθηκα, και καμία συσχέτιση με σύγχρονες καταστάσεις.

Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2015

Ανεργία

Διαβάζω την είδηση στο ηλεκτρονικό ΒΗΜΑ. Στο κρατίδιο Ουτάρ Πραντές της Ινδίας, σε προκήρυξη για 368 θέσεις στο δημόσιο, υποβλήθηκαν, ούτε λίγες ούτε πολλές, 2,3 εκατομμύρια αιτήσεις (δηλ. 6250 άτομα για μια θέση). Όπως μας λέει το δημοσίευμα, ‘οι συγκεκριμένες θέσεις εργασίας είναι χαμηλά στην ιεραρχία και οι μισθοί που προσφέρονται ανέρχονται σε περίπου 16.000 ρουπίες (ή περίπου 214 ευρώ) τον μήνα. Ανάμεσά τους είναι θέσεις κλητήρων και υπευθύνων αναψυκτηρίων. Οι προϋποθέσεις για αυτές τις 368 θέσεις εργασίας είναι οι υποψήφιοι να έχουν ολοκληρώσει τη βασική εκπαίδευση και να μπορούν να κάνουν ποδήλατο. Ανάμεσα στους ανθρώπους που έστειλαν βιογραφικά είναι 255 υποψήφιοι με διδακτορικά και 150.000 απόφοιτοι πανεπιστημίου. «Είναι απίστευτο», σχολίασε ο υπεύθυνος των προσλήψεων. «Θα είναι πολύ δύσκολο για εμάς να φτιάξουμε μια κατάλληλη διαδικασία εξέτασης ώστε να γίνουν οι προσλήψεις» πρόσθεσε.’
     Λέμε κι εμείς ότι έχουμε πρόβλημα ανεργίας...

Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2015

Α-κίνητος στην πόλη

Σάββατο, παραμονή εκλογών. Καιρός αίθριος, θερμοκρασία προς τα άνω για την εποχή. Μετά την πρωινή λειτουργία στο μοναστήρι πηγαίνω στην κλινική με την ελπίδα ότι οι λίγες εκκρεμότητες θα κλείσουν χωρίς να ανοίξουν καινούργιες. Παίρνω καφέ και τυροκούλουρο από το κυλικείο και παράλληλα ασχολούμαι λίγο με μια ενδιαφέρουσα μετάφραση που ετοιμάζω (μη ζητάτε λεπτομέρειες, εν καιρώ θα φτάσουμε και σ’ αυτές) μέχρι να έρθει η ώρα να δω τους ασθενείς. Και οι δύο φεύγουν, συμπληρώνω τα χαρτιά τους, οδηγίες και συμβουλές και ραντεβού για επανέλεγχο, και έτοιμος κι εγώ για δρόμο. Αφήνω το αυτοκίνητο στο σπίτι, αφήνω και το κινητό που θέλει φόρτιση--πώς είναι άραγε η ζωή χωρίς την παρουσία του;
     Παίρνω το λεωφορείο για την πόλη. Από τον καιρό που μετέφερα το ιατρείο από το κέντρο η κάθοδος σε εργάσιμες ώρες έχει γίνει πολύ σπάνια. Χρειάζεται να έχεις διαθέσιμη τουλάχιστον μισή μέρα για να το διασκεδάσεις, και να μη σε δυσκολεύει και το γόνατο στο βάδισμα. Σήμερα οι συνθήκες είναι σχεδόν ιδανικές. Λείπει αρκετός κόσμος (λόγω ψήφου), η ζέστη είναι υποφερτή, φτάνω στο κέντρο με άνεση. Πρώτη στάση ο ‘Ραγιάς’, το παραδοσιακό βιβλιοπωλείο στην Ερμού. Προχθές διάβασα σ’ ένα ηλεκτρονικό δημοσίευμα ότι κλείνει μέχρι τέλος του μηνός και ότι το στοκ θα πάει για πολτοποίηση, και είπα να προλάβω. Λίγο πριν φτάσω βρίσκω στο δρόμο μια συνάδελφο και φίλη, συχνή επισκέπτρια της πόλης. «Έχει δυο χρόνια που ξεπουλάει», μου λέει, «δεν είναι τωρινή υπόθεση». Αυτά παθαίνει όποιος δέχεται αβασάνιστα τις διαδικτυακές ειδήσεις. Κατεβαίνω στο υπόγειο, κόσμος αρκετός φυλλομετράει τα κάποιας (ως επί το πλείστον προχωρημένης) ηλικίας βιβλία κάθε είδους μέσα σε μια ατμόσφαιρα με τη χαρακτηριστική οσμή και σκόνη του παλιού χαρτιού. Ανώδυνο το πέρασμα, μου φέρνει στη σκέψη τη γνώμη του Francis Bacon, ότι ‘μερικά βιβλία είναι για να τα γεύεσαι μόνο, άλλα για να τα καταπίνεις, και κάποια λίγα για να τα μασάς και να τα χωνεύεις’. Θα πρόσθετα, ‘και πολλά άλλα για να τα προσπερνάς εντελώς άγευστα’, κι ας πάνε κατευθείαν για πολτοποίηση, κάτι που στην εποχή του Bacon (1561-1626) ήταν άγνωστο είδος. Φεύγω με άδεια χέρια, ψηλαφώντας κάθε τόσο τη ζώνη μου για το κινητό που λείπει.
     Δυο δρόμους παρακάτω βρίσκω άλλο μεγάλο και επώνυμο βιβλιοπωλείο. Κι εδώ προσφορές, ας περάσουμε. Αν επί Bacon τα βιβλία ήταν σπάνιο είδος και σύμβολο πολυτέλειας (μήπως και φορολογικό τεκμήριο;), σήμερα είναι πολλαπλάσια των δυνητικών αναγνωστών. Ίσως ισχύει και γενικώτερα αυτό που έγραφε ο μακαρίτης David Pyke για τα ιατρικά συγγράμματα: «Δεν τα διαβάζουμε, τα γράφουμε». Βέβαια αυτός που γράφει το κάνει κατά πρώτον γιατί (νομίζει ότι) έχει κάτι να πει, θέλει να το βγάλει από μέσα του, και κατά δεύτερον για να τον διαβάσουν. Το καλύτερο βιβλίο, αν μείνει αδιάβαστο, είναι κυριολεκτικά κενό γράμμα. Στην εποχή μας ο πληθωρισμός στο έντυπο (για να περιορισθούμε σ’ αυτό) έχει οδηγήσει μοιραία σε αραίωση της ποιότητας και δυσκολία να βρεις το λίγο και καλό ‘χαβιάρι’ μέσα στον πολύ χυλό που κυκλοφορεί. Υπάρχουν άραγε αναγνώστες για όλα αυτά τα χιλιάδες βιβλία που κυκλοφορούν; Πόσοι κερδίζουν κάτι από αυτά που διαβάζουν; Ενώ κάνω αυτές τις σκέψεις βρίσκω μπροστά μου μια συλλογή κειμένων παλαιού και γνωστού μου καθηγητή: εδώ ξέρω με ποιον έχω να κάνω. Το παίρνω για να το προσθέσω στη στοίβα των βιβλίων που, όπως έλεγε ένας διευθυντής μου στην Αγγλία, παίρνουν αργά-αργά σειρά προτεραιότητος στο ενδιαφέρον μου.
     Πάμε παρακάτω. Το επόμενο μεγάλο βιβλιοπωλείο, στην Αριστοτέλους, έχει στην προθήκη του δυο κυρίως βιβλία. Το ένα, πολυδιαφημισμένο δυσανάλογα με το δύσοσμο περιεχόμενό του ‘γκρίζο’ πορνογράφημα (έτσι κατασκευάζονται τα ‘μπεστ σέλερ’). Το άλλο, το τελευταίο πόνημα γηραιού επώνυμου φιλοσόφου καθηγητή και νυν τακτικού επιφυλλιδογράφου, που έχει τη δική του σχολή σκέψης και οπαδών. Θα γράφει άραγε κάτι διαφορετικό από όλα τα προηγούμενα; Η απαισιόδοξη πρόβλεψή του περί του τέλους της Ελλάδος έχει δικαιωθεί, κατά τον ίδιο, σε κάποιο βαθμό. Η κατά κεφαλήν καλλιέργεια των Ελλήνων έχει πέσει, όπως μας διατυμπανίζει εδώ και καιρό. Κάποια στιγμή ακόμη και οι φιλόσοφοι δεν πρέπει να έχουν ημερομηνία λήξης; Προσπερνώ αδιάφορος. Το κινητό συνεχίζει να μη με ενοχλεί--ξέχασα, λείπει. Τι χαρά!
    Ολοκληρώνοντας τον περίπατο, μια και η ζέστη έχει ανέβει αισθητά, παίρνω το αστικό για το σπίτι. Άνετη η διαδρομή. Βαδίζω αρκετά από τη στάση, προσπερνώντας σύρριζα (μην πάει ο νους σας στο πονηρό...) τη μεγάλη λαϊκή αγορά του Σαββάτου. Φθάνω στο σπίτι μούσκεμα στον ιδρώτα, αλλά ικανοποιημένος από τη βόλτα. Το κινητό στο τραπέζι αναβοσβήνει. Τρεις αναπάντητες κλήσεις, όλες από το έτερον ήμισυ που φροντίζει άλλες εκκρεμότητες σήμερα και θα ανησυχεί για την ‘σιγή ασυρμάτου’ που επικρατεί. Την καλώ αμέσως.
     «Αργώ να τελειώσω, θα ψήσεις τα ψάρια;» μου λέει.
     Προφανώς η διασκέδαση του πρωινού έχει και το τίμημά της. 
 

Συγκρίσεις

 

Ένας αρχαίος μύθος λέει για έναν βασιλιά που μια μέρα κατέβηκε στον κήπο του και είδε όλα τα φυτά μαραμένα και ετοιμοθάνατα. Ρώτησε μια βαλανιδιά, κι εκείνη του είπε ότι στενοχωριόταν γιατί δεν ήταν ψηλή και όμορφη σαν το πεύκο. Το πεύκο άκουσε τη συζήτηση και είπε ότι κι αυτό βασανιζόταν γιατί δεν έκανε νόστιμα φρούτα σαν την αχλαδιά. Η αχλαδιά άκουσε το όνομά της και άρχισε να παραπονείται γιατί δεν είχε το άρωμα της φλαμουριάς. Το ίδιο βιολί συνεχίστηκε σ’ ολόκληρο τον κήπο. 
     Κάπου στην άκρη του κήπου ήταν μια μικρή μαργαρίτα. Καθώς ο βασιλιάς πλησίασε, πρόσεξε το μικρό λαμπερό προσωπάκι της που ήταν γεμάτο ζωντάνια. «Λοιπόν, λουλουδάκι», της είπε, «χαίρομαι που βλέπω να υπάρχει ένα τουλάχιστον ευτυχισμένο πρόσωπο στον κήπο μου».
     “Ω βασιλιά», είπε η μαργαρίτα, «ξέρω ότι είμαι μικρή, και δεν με προσέχουν πολλοί άνθρωποι, αλλά μια μέρα σκέφτηκα ότι κάποιον καλό λόγο θα είχες για να με φυτέψεις εδώ. Κι έτσι, μεγαλειότατε, αποφάσισα να είμαι το καλύτερο λουλουδάκι που μπορώ!»
     Ο Βασιλιάς μας έχει φυτέψει έναν πανέμορφο κήπο, στον οποίο ο καθένας μας έχει τη θέση και την αξία του. Κανένας μας δεν είναι μεγαλύτερος ή σπουδαιότερος από τον διπλανό του. Θα πρέπει να πιστεύουμε ότι ο Θεός έχει κάποιο λόγο που μας έπλασε όπως μας έπλασε και μας έβαλε ακριβώς εκεί που ήθελε. Αν συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με τους άλλους, απλώς θα μαραθούμε. Όταν ικανοποιηθούμε με την κτίση Του (με τους εαυτούς μας), τότε θα βρούμε πραγματική ευτυχία, και θα λάμπουμε. 

     Σημ. Βρήκα το παραπάνω κείμενο (του George Whitten) στην ιστοσελίδα Worthy Devotions. Η παράφραση δική μου.